ANNONS
Annons

X-TOL-döden

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Småbild Tri-X @ EV 800, X-tol med lätt fällning 1:0 (tillblandad i November av Uppsala-kranvatten) 7min 30s, i 20 grader, 15 sekunder konstant agitering, två inversionen var 15:e sek 3 första minuterna sedan 5 inverteringar 1ggn/minut.

Vacker bild, Richard. Måste bara fråga dig hur du skannat in den. Trix @ 800ASA brukar bli kornigt och svårskannat. Men det har du lyckats undivika med den äran.

/F

Re: Re: XTOL

Fredrikpersson skrev:
Kul tips att andas ut koldioxid i flaskan. Bör ju faktiskt kunna hjälpa framkallaren at hålla längre.

Nu undrar jag bara vad som händer om man andas in istället för ut när man står där och blåser i flaskan. Åldras fotografen långsammare då?

/F

Nej vätskan blir dålig :)

Motfråga:

Vad händer om en BÖG tar fel på tapetklistret och en burk glidmedel?

Kornigheten accentueras inte så mycket i 400x400 pixels ;-).

Min tanke bakom mitt agiteringsmönster är att köra täta agiteringar i början för att hjälpa upp lågdagerkänsligheten. Sedan agiterar jag sällan för att få bättre accutans och lite kanteffekter. Har läst någonstans att lågdagrarna kommer mest i början av framkallningen medan mot slutet är det mest högdagrarna som blir tätare i negativet. Vet inte hur effektivt det är egentligen.

Presstiderna som tillverkarna anger brukar vara för långa och ge hög kontrast därför har jag kört med lite kortare tider (vilka kanske motsvarar tillverkarens normaltider, har inte så jättekoll på dem). Jag har heller inte gjort några tester för min småbildsframkallning då jag ofta får olika motivkontrast på samma rulle ändå. I kyrkan med brudklänning och svartklädd brudgumm så blir kontrasten bra iallafall.

Har utnyttjat låga densiteter i negativet medan man i vanliga fall kanske bara utnyttjar ner till Zon II-III med teckning. Nyttjar man ner till Zon I densiteter (om inte knät på filmkurvan kommer för tidigt) så behöver man ju egentligen ingen pressning för att höja någon lågdagerkänslighet.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.