ANNONS
Annons

X-TOL-döden

Produkter
(logga in för att koppla)
Har aldrig haft några problem med xtol trots att jag inte är speciellt noga vid blandning. Tar ca 25 gradigt vatten, häller i påse 1 och vänder dunken i ett par minuter, därefter påse två och ytterligare några vändningar, sedan låter jag det stå och vänder nåon gång extra per timma tills allt är löst. Har inte heller råkat ut för dålig hållbarhet.

Tycker det hela känns lite märkligt och vill inte riktigt tro på att det ska vara framkallaren men har för tillfället ingen annan hypotes. Att jag skulle blandat ihop framkallaren och fixet låter otroligt, jag har dem i helt olika flaskor och har aldrig tidigare sammanblandat dem. Förvisso ska väl nån gång vara den första. Som tur var så var det bara en rulle som inte var så jätteviktig. (Förutom nån bild på en svarttaxichaufför som hotade "ringa polisen" när jag fotade honom). :)

Frågan är om siffrorna i filmkanten syns eller inte? Gör dom det så är filmen oexponerad. Annars kan det vara fix i fel ordning eller fel på framkallaren.

Jag har blandat X-tol en enda gång, ganska nyligen. Jag råkade direkt ut för att A-pulvret inte ville lösa sig riktigt. Senare läste jag Kodaks "Tech Pub" för X-tol

http://wwwse.kodak.com/global/en/pr...9/j109.jhtml?id=0.1.20.14.18.14.7.20.14&lc=en

och såg rekommendationen att A-påsen ska hällas i sakta. Att hälla i hela på en gång leder tydligen ofelbart till att det klumpar sig. Jag hade ett helskotta att bli av med de små stenhårda kristallerna. B-påsen ska lika så upplösas lite i taget.
I övrigt kan jag rekommendera såna där flexibla flaskor man kan trycka ihop så vätskan alltid når upp tillkorken - finns på Clas Ohlsson. Mig veterligen lever min X-tol-sats fortfarande.

Edit: Dock tycker jag att blandningen ser oroväckande grumlig ut efter endast en handfull rullar.

//Lasse

Så efter att ha kört ihop en färsk sats Xtol i eftermiddags kan jag bara konstatera att mina tidigare påsar måste varit gamla.

inte alls lika svårblandat.

Grumlig blir inte min. Efter 24 rullars framkallning nu i eftermiddags/kväll/natt så är framkallaren lite grå.

Mysig framkallare även om Rodinal är trevligare.

Verkar som om många kör Xtol som en flergångslösning. Kodak säger att om man gör det ska man se till att köra den 1:0. Och natutligtvis borde risken öka med att köra den flera gånger vs one-shot.

Galaxens President skrev:
Verkar som om många kör Xtol som en flergångslösning. Kodak säger att om man gör det ska man se till att köra den 1:0. Och natutligtvis borde risken öka med att köra den flera gånger vs one-shot.

Jag kör den flerskott först och främst för att 1+1 har för dålig verkningsgrad per liter om man framkallar många filmer i tub.

Det andra skälet är att jag alltid tyckt det varit så oerhört bökigt att hålla på och blanda ut en 5L lösning som sedan ska spädas 1+1 och hålla på med bälgflaskor och allt som behövs då när mängden kvarvarande framkallare krymper.

Noterade en fällning som flöt runt i mina Xtol flaskor, vars innehålla jag blandade i November, när jag skulle framkalla igår. Funkade dock finfint. Körde en avklippt filmbit i den någon minut för att se att framkallaren inte var tvärdöd först.

Utgår från att du meddelar oss diagnosen ifall du kommer fram till någon David. Hoppas det inte var din bessa som gett upp.

Har du gjort någon test av samma framkallare du använde i efterhand för att konstatera att det verkligen var framkallaren?

Inte så märkvärdig. ljus och flyter runt i övre halvan som trådiga små härvor. Inga tunga fällningar alltså.

Hmmm.. Mysko. Är det verkligen XTol i dunken och inte någon jästprocess? =)

Skämt åtsido, jag vet inte om jag skulle använa den soppan mera. Vem vet om det där slemmet fastnar på neg etc?

I mitt fall är det nog inga problem då de är så små och lätta (lade inte märke till den förän efter två rullar). Negativen blev bra. Sitter och skannar dem nu. Testade framkallaren först på en filmflik. Fortsätter med det tills satsen är slut( eller fällningen blir värre).

Senast ändrad:
Småbild Tri-X @ EV 800, X-tol med lätt fällning 1:0 (tillblandad i November av Uppsala-kranvatten) 7min 30s, i 20 grader, 15 sekunder konstant agitering, två inversionen var 15:e sek 3 första minuterna sedan 5 inverteringar 1ggn/minut.

Bilagor

• cispetbröl_done_4_400.jpg
    cispetbröl_done_4_400.jpg
    38.1 KB · Visningar: 149
Johan Okker skrev:
Hmmm.. Mysko. Är det verkligen XTol i dunken och inte någon jästprocess? =)

Skämt åtsido, jag vet inte om jag skulle använa den soppan mera. Vem vet om det där slemmet fastnar på neg etc?

Ett bra sätt att undvika sådant samt enstaka olösta partiklar direkt efter tillblandning är att filtrera framkallaren genom ett kaffefilter när man häller upp den. Jag gör alltid det i ett återbrukbart nylonfilter som jag rengör i varmvatten efter användning.

Case closed!

Nu har saker och ting klarnat. Det var inte fel på framkallaren utan det hela berodde på slarv från min sida. Jag hade helt enkelt blandat ihop två filmrullar och framkallat en oexponerad rulle. (Dock så vet jag ännu inte varför filmen var indragen.)

Småbild Tri-X @ EV 800, X-tol med lätt fällning 1:0 (tillblandad i November av Uppsala-kranvatten) 7min 30s, i 20 grader, 15 sekunder konstant agitering, två inversionen var 15:e sek 3 första minuterna sedan 5 inverteringar 1ggn/minut.

Snyggt!
Noterar att du agiterar lite "okonventionellt". Är det något hemligt knep du kommit fram till själv?
Jag agiterar "by the book", 30s + tre inversioner var 30:e sekund.

Re: XTOL

"Skåningen" skrev:
Jag framkallar själv i Xtol, men hållbarheten på XTOL är bara 2 månader i en för packning som du använder då och då. Dvs 6 månader gäller om du fyller en flaska med lösningen helt o fullt utan luft och sedan bara låter stå.

Ett tips är att varje gång du använt XTOL så ta ett djupt andetag och andas ner i behållaren med xtol och sätt snabbt på korken. Då tillför du koldioxid och detta gör att xtol (och andra framkallare) håller längre och åldras saktare.

Kortfattat:

xtol sluten behållare utan luftficka =6 månader
xtol behållare med luft i som används lite då och då= 2 månader.

Mvh

NIKLAS
www.niklaswibom.com

Kul tips att andas ut koldioxid i flaskan. Bör ju faktiskt kunna hjälpa framkallaren at hålla längre.

Nu undrar jag bara vad som händer om man andas in istället för ut när man står där och blåser i flaskan. Åldras fotografen långsammare då?

/F

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.