ANNONS
Annons

X-TOL-döden

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Jag har innan jul gått över till att börja använda x-tol som jag tycker ger fantastiska resultat med t.ex. Ilford HP5+ på högre känsligheter.
Härom dan framkallade jag dock en rulle och hela blev helt blank. Några dagar innan framkallade jag en film med bra resultat. X-tolen blandade jag till den 20.e december och har använt sen dess med bra resultat. Till den senaste rullen använde jag samma blandning (som jag bara har nån skvätt kvar av). Nu vågar jag inte använda resten utan kommer blanda nytt.
Har någon varit med om liknande med x-tol? Jag har svårt att tänka mig att jag gjort ett så avgörande misstag att jag inte får fram nånting? Har hela tiden använt koncentrationen 1:1.

/D

Om filmen blev helt blank så inte ens siffrorna till rutorna kom fram så har den kanske gått genom fixen först(har egen erfarenhet av det). Vill inte tro att x-tol dör så dramatiskt.

MVH Joakim

Som jag förstått det så ska Xtol-döden vara löst med de nya förpackningarna (de ska även ha ändrat lite på i vilken av påsarna vissa beståndsdelar ligger). Kodak har också slutat med att rekomendera mer utspädning än 1:1, se kodaks informationsdokument om Xtol.

Jag har aldrig sett de gamla förpackningarna dock men de nya har två påsar i två olika storlekar i aluminiserad plast.

Hur såg din förpackning ut?

Nu blir jag lite skraj. Har några rullar från ett vinterbröllop jag tänkt framkalla med Xtol i helgen som jag blandade i slutet av november.

Jag har råkat ut för Xtoldöden även med de nya förpackningarna. Men i mitt fall misstänker jag att det hade med blandningstekniken att göra. Jag kom på att det var hemskt smidigt att hälla allt i en dunk och skaka det för att blanda, istället för att röra om i en hink. Men den metoden kanske tillförde för mycket syre.

jimh skrev:
Jag har råkat ut för Xtoldöden även med de nya förpackningarna. Men i mitt fall misstänker jag att det hade med blandningstekniken att göra. Jag kom på att det var hemskt smidigt att hälla allt i en dunk och skaka det för att blanda, istället för att röra om i en hink. Men den metoden kanske tillförde för mycket syre.

Jag blandade min senaste sats på precis det sättet men råkade inte ut för några missöden....

Jag har märkt att det vid dunkskakning blivit svårt att få allt pulver att blanda sig med vattnet. Antingen har det varit dålig kemi redan i påsen eller så är inte dunkblandningen 100%.

Hållbarheten på XTolen trots partiklar har varit över sex månader och framkallning har skett med upp till 50+ rullar per sats.

Har för mig det stod på förpackningen att det var viktigt att A-pulvret var fullständigt löst innan man gick på B-pulvret (men det kanske det alltid gör).

Kanske är blandningstemperaturerna mer kritiska med Xtol?

/Richard (som också brukar skaka dunk, men försiktigt och länge istället för kraftigt, men i övrigt försöker följa instruktionerna)

Det blev två satser blandade samma dag och med samma vita utfällningar från A-pulvret. Hårdare kristaller än övrigt pulver.
Testade två olika temperaturer, men ingen skillnad.

Skakade dunk i 45 minuter men gav sedan upp och drog i B-pulvret. Den andra blandningen gjordes med omrörning men samma resultat. Vita utfällningar.
Omrörning i över en timme sedan B-pulver.

Knepigt.

Jag undrar vad det kostar att skaffa en såndär kemiblandare (liten magnetisk pryl som snurrar i botten på ett glas).

XTOL

Jag framkallar själv i Xtol, men hållbarheten på XTOL är bara 2 månader i en för packning som du använder då och då. Dvs 6 månader gäller om du fyller en flaska med lösningen helt o fullt utan luft och sedan bara låter stå.

Ett tips är att varje gång du använt XTOL så ta ett djupt andetag och andas ner i behållaren med xtol och sätt snabbt på korken. Då tillför du koldioxid och detta gör att xtol (och andra framkallare) håller längre och åldras saktare.

Kortfattat:

xtol sluten behållare utan luftficka =6 månader
xtol behållare med luft i som används lite då och då= 2 månader.

Mvh

NIKLAS
www.niklaswibom.com

Tack för synpunkter. Jag ska ta och testa framkallaren och se. Om den har "dött" så kanske den förhållandevis korta hållbarheten berott på blandtekniken? Efter att jag blandade till brukslösningen delade jag sen upp framkallaren i mindre flaskor för att få mindre luftpåverkan. Jag återkommer.. :)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.