Annons

X-T10 eller annan smidig systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jmac

Medlem
Hej!

Har börjat rensa lite bland mina bilder på datorn upptäcker jag att jag nog faktiskt saknar en "riktig" kamera. Har haft en Canon 550 med diverse objektiv och sålt av allt. De knivskarpa bilderna tagna med de fasta objektiven och vidvinkeln, saknar jag nu när jag nästan uteslutande använder min iPhone7 (som alltid är med = bästa kameran ;-)).

Köpte en Panasonic FZ1000 för att använda på resor för att den ska vara så praktiskt, men den blir nästan alltid liggande hemma av någon anledning. Den är riktigt stor och biffig. Kommer heller inte riktigt överens med kameran. Den är späckad med fiffiga funktioner och menyer, men det vill sig inte. Jag hinner glömma mellan gångerna.

Så, efter lite velande fram och tillbaka så funderar jag på om det inte vore kul att prova en systemkamera igen.

Önskbara egenskaper är fin bildkvalité (naturligvis), enkelt handhavande (gärna att sambon kan trycka av en skarp bild om det behövs), gärna bra om det är lite mörkt. Bonus om det går att få till lite kort skärpedjup. Tänkte börja med någon av kit-zoomarna och kanske utöka med några fasta objektiv.

Detta är det jag försökt läsa mig till:

Fujifilm X-T1 (och X-T10).

- Bildkvalité
- Fina JPG direkt ur kameran
- Färre och dyrare objektiv.

Olympus OMD-E10 II verkar intressant tack vara storleken och smidigheten på huset och objektiven. Kanske göra detta att det åker med oftare i väskan?

- Liten och portabel
- M4/3 ekosystemet har större och billigare urval med objektiv, som verkar attraktivt
- Fin autofokus.

Jag har tyvärr lite långt till en handlare som har dessa upppackade och på lager som jag kan känna på. Detta vore naturligtvis det absolut bästa.

Nu, av allt jag har läst, verkar det inte vara någon större katastrof vilken av dessa jag väljer, men det vore kul att höra lite input. Tänker jag helt fel? Duger mörkeregenskaperna för en M4/3 om man är van med den Canon 550D.

Är storleken upp till X-T1 (eller T10) inte så praktiskt avgörande att den större senorn fäller avgörandet i mörkret?

Tacksam för all input! Tack på förhand och god jul! :)
 
Bäst prestanda (ljusinsläpp och IQ) per pris har nog Canon och Nikon (FF) DSLR:er.

Därefter så skulle jag säga att Fuji X kommer.

Dyrast och lägst prestanda (med motsvarande ljusinsläpp och IQ) per pris av dessa tre har M43.

Man får helt enkelt betala mer, för samma prestanda (ljusinsläpp och IQ), ju kompaktare och mindre sensorformat man går för. Fördelen är att man dock, om man kan kompromissa lite (speciellt gällande ljusinsläppsförmåga), kan få tillgång till ett utbud av mindre lättare optik och kamerahus.

Vilket system och vilken sensorstorlek som är rätt beror alltså på vilken kompromiss man är beredd att göra emellan prestanda/pris och kompakthet-lätthet.

Har själv tre olika system (Nikon FF DSLR, Fuji X APS-C, och Micro 4/3) och vilket jag väljer är olika ifrån situation till situation. Skulle jag dock vara "tvingad" att välja ett enda system, så skulle det nog bli Fuji X APS-C. Då är XT-10 ett prisvärt och trevligt kamerahus med bra bildkvalitet för pengarna.

Bäst AF har dock X-T2 och X-Pro2, men de ligger en nivå upp i pris och byggkvalitet. Vill du ha ett billigare alternativ, men dock lite sämre AF, så kan även en X-E2 (som gratis kan uppdateras till X-E2S) vara intressant att kika på om man kan avvara vikbar skärm.

X-T10 är en mycket prisvärd kompromiss och bra generell kamera som passar lite av varje. Om det är helt rätt för dig beror dock på vika summor du vill investera, vad du föredrar för fysisk formfaktor, och övriga krav du eventuellt har (vattentålighet, AF, fysisk byggkvalitet, etc).

Fördelen är dock att den inte är mycket tyngre och inte heller mycket större än många M43-kamerahus (om man inte jämför med de pyttesmå, som tex GM1/GM5).

Så, utan att veta något mycket mer om dina specifika behov och krav, så skulle jag säga att du nog inte är helt fel ute att starta med en XT-10 om du vill ha en generellt väl presterande kamera i förhållande till pris, vikt och storlek.
 
T10 och E2 med senasyte FW är i princip samma kamera men med olika stilar; rangefinder eller DSLR.

Fuji's objektivpark är inte billig, men den är nog heltäckande och jämfört med andra så ser man direkt att "det är något" som gör att de står ut. Tester mm understryker detta, liksom ett otal bloggar och inlägg på FS.

Har du råd (beg=) är T1 ett strå vassare i sökaren, i övrigt är T10 och E2 fullgoda verktyg.

-J!
 
Den minsta praktiskt användbara systemkameran som går att köpa idag är nog Panasonic GM5 (den har, till skillnad mot GM1, en sökare, vilket är vad jag tycker gör den praktiskt användbar).

Med standardobjektivet 12-32/3.5-5-6 blir det inga bilder med kort skärpedjup, men det går att få ner den i en jack- eller skjortficka. GM5 är ungefär lika stor som Sony RX100, men sticker ut mer framåt med ett objektiv påmonterat.

Eventuellt är den för liten om du har stora händer. I så fall är nog Olympus E-M10 II ett bättre alternativ om man ska hålla sig till M4/3.

Kort skärpedjup man man få med GM5 om man monterar ett ljusstarkare objektiv än standardobjektivet (t.ex. 17/1.8, 20/1.7, 25/1.4, 45/1.8 eller 75/1.8), men då blir förstås hela ekipaget större.
 
Tack alla för er input!

Lutade åt T10 men så körde MediaMarkt en utförsäljning av T1+18-55 (utöver Fujis 3000:- cashback) i mellandagarna, så prisskillnaden blev inte direkt så stor mellan T1 och T10. Blev hetsad och slog till på T1an istället.

Nu blev det inte så ultrasmidigt att kameran går ned i byxfickan, men det känns ändå rätt bra och ligger fint i handen. Jag tror jag kommer bli nöjd och bildkvaliten har jag inget att klaga på :)

God fortsättning på er alla!
 
Tack alla för er input!

Lutade åt T10 men så körde MediaMarkt en utförsäljning av T1+18-55 (utöver Fujis 3000:- cashback) i mellandagarna, så prisskillnaden blev inte direkt så stor mellan T1 och T10. Blev hetsad och slog till på T1an istället.

Nu blev det inte så ultrasmidigt att kameran går ned i byxfickan, men det känns ändå rätt bra och ligger fint i handen. Jag tror jag kommer bli nöjd och bildkvaliten har jag inget att klaga på :)

God fortsättning på er alla!

Fördel är bla. vädertätning, rejälare grepp och bättre sökare.

Grattis till en fin kamera och välkommen till ett IMO fantastiskt trevligt ekosystem!

Vill du så har vi en trevlig Fujifilmgrupp här på Fotosidan som du (och alla andra intresserade) är varmt välkommen att gå med i.
 
ANNONS