seamaster
Aktiv medlem
Vad är det som händer ??
En nybörjare som frågar om råd:
-"jag vill gärna fota en snygg äng, hur får jag molnen att framträda bättre ?"
blir genast överhopad med diverse fräcka effekter i photoshop för att få till det.
Maska lite här, fuska lite där och kompensera med high vawe där,,,
ALDRIG någonsin är det någon som vill dra sig till minnes att det faktiskt funkar med polfilter, gul, orange alt rödfilter för att få moln att framträda. Alltid mask i photoshop.
Musarm blir garanterat en ny yrkesskada bland landets fotografer.
Ställer någon stackare en fråga så förutsätts direkt att denne har en digitalkamera oh photoshop. Fy vad trist(enl min mening)
Jag plåtar skiten ur vilken 300 D med tillhörande optik(18-55 Jippi) med min bladare.
Och jag kan fakktiskt den utdöende konsten att fota med film och filter för att få fram de effekter jag önskar.
Detta är ingen tramsig "analog Vs digital" debatt, så börja inte med det tramset.
Acceptera bara att man faktiskt kan fixa bilden rätt från början med en vanlig kamera i stället för att mecka med masker med en digital.
Varför inte byta namn på sidan till digitalsidan.se, alt digitalfotosidan.se i stället ?
Krångla till det med photoshop i stället för polfilter !!!
tsss!
Alltid så med lite ny teknik, vad det än gäller, folk blir ÖVERDRIVET exalterade och mister all sans. Tids nog hamnar nog allt på sin rätta plats.
Digitalt där det är bra och analogt där det är bra.
Under tiden värjer jag mig mot alla stolliga digitalfanatiker.
Däremot är tips och råd från mer sansade digitalfotografer alltid välkomna !
Hälsningar från en som varken vill vara
analogfanatiker eller digitalfanatiker
En nybörjare som frågar om råd:
-"jag vill gärna fota en snygg äng, hur får jag molnen att framträda bättre ?"
blir genast överhopad med diverse fräcka effekter i photoshop för att få till det.
Maska lite här, fuska lite där och kompensera med high vawe där,,,
ALDRIG någonsin är det någon som vill dra sig till minnes att det faktiskt funkar med polfilter, gul, orange alt rödfilter för att få moln att framträda. Alltid mask i photoshop.
Musarm blir garanterat en ny yrkesskada bland landets fotografer.
Ställer någon stackare en fråga så förutsätts direkt att denne har en digitalkamera oh photoshop. Fy vad trist(enl min mening)
Jag plåtar skiten ur vilken 300 D med tillhörande optik(18-55 Jippi) med min bladare.
Och jag kan fakktiskt den utdöende konsten att fota med film och filter för att få fram de effekter jag önskar.
Detta är ingen tramsig "analog Vs digital" debatt, så börja inte med det tramset.
Acceptera bara att man faktiskt kan fixa bilden rätt från början med en vanlig kamera i stället för att mecka med masker med en digital.
Varför inte byta namn på sidan till digitalsidan.se, alt digitalfotosidan.se i stället ?
Krångla till det med photoshop i stället för polfilter !!!
tsss!
Alltid så med lite ny teknik, vad det än gäller, folk blir ÖVERDRIVET exalterade och mister all sans. Tids nog hamnar nog allt på sin rätta plats.
Digitalt där det är bra och analogt där det är bra.
Under tiden värjer jag mig mot alla stolliga digitalfanatiker.
Däremot är tips och råd från mer sansade digitalfotografer alltid välkomna !
Hälsningar från en som varken vill vara
analogfanatiker eller digitalfanatiker