Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
World Toy-Camera Day 2006?
- Trådstartare Graal
- Start datum
MattiasL
Aktiv medlem
Graal skrev:
Lite långt till Stockholm för mig. Caféerna ligger inte så tätt här nere där jag bor heller. Men ev ska jag hälsa på släktingar i Stockholm och besöka fotmässan om tre veckor. Då skulle jag kunna ha några mörkrumsbilder färdigkopierade och monterade och kan ta med dom då. Har du något lämpligt café att visa bilder på, Mattias? Fast du har kanske tänkt dig lite tidigare?
Nej, jag har inte tänkt så mycket alls faktiskt...bara en idé som slog mig när jag läste tråden. Det är väl knappast någon brådska. Alltid kul att ställa ut.
Lämpligt café...Jag har just tagit ner en utställning på Café Soda på söder. De hade visst något nytt på gång, men man kan ju fråga dem om framtiden.
Graal
Avslutat medlemskap
MattiasL skrev:
Nej, jag har inte tänkt så mycket alls faktiskt...bara en idé som slog mig när jag läste tråden. Det är väl knappast någon brådska. Alltid kul att ställa ut.
Lämpligt café...Jag har just tagit ner en utställning på Café Soda på söder. De hade visst något nytt på gång, men man kan ju fråga dem om framtiden.
Jag kan gärna bidra med några bilder om det finns möjlighet (och det blir något att ha i morgon). Det går ju bra att skicka dom när det kan bli aktuellt i så fall, för vernisage och sådant blir det väl inte fråga om, eller?
Graal
Avslutat medlemskap
MattiasL skrev:
Hmm..ingen aning. Det hela beror väl på om vi blir några stycken som kan dra ihop något. Vore ju skoj om vi kunde bli en fem till tio stycken eller så. Vi får fundera vidare...
Jo, först ska vi ju ha lite bilder, fast jag har ju en hel del redan, tagna med Holga, Diana och Isoly. Men det vore kul om det blev bara från i morgon, the official Toy-Camera Day 2006.
Graal
Avslutat medlemskap
Ja då var det den 21 okt och regnet strilar ner. Inget väder man vill ge sig ut i direkt. Skulle ju inte regna nu enligt SMHI. Väntar och ser om det blir uppehåll, annars får man väl fota något inomhus med stativ och B-läge. Eller ta till blixt-Holgan, funkar på kortare avstånd med 400 ISO film.
Graal
Avslutat medlemskap
Hann ut en liten sväng i trädgården med min Isoly I (Achromat 1:8 plastlins) under uppehållet. Den har 1/30 och 1/100 fast 100-delen är också ca 1/30. Då kunde jag fota på största bl 8 med Tri-X 400 (finns annars både 11 och 16 som på Diana). Filmerna är framkallade och sköljer just nu. Provade en närbildslins, Agfa Natarix med påsticksfattning som passar alla Isoly-modeller och kan då komma ner till 40cm avstånd. Jag underframkallade för att få tunna negativ som passar att kopieras med en speciell rasterstruktur i bilderna. Jag ska försöka hinna kopiera några bilder ikväll och kanske få dom inscannade i ett album lite senare.
MattiasL
Aktiv medlem
Hmm..bra jobbat. Själv var jag också ute i trädgården en sväng. Tog nog inte så spännande bilder. Det blev 1600 färgneg i Werlisan. För min del får jag nog släppa på ambitionen att få ihop bilder från denna dag till någon utställning. Om jag inte kör inomhus med blixt eller så ikväll förstås...Men kanske man kan göra någon toycamutställning ändå, oavsett dag, om det nu är fler som haft problem idag.
Graal
Avslutat medlemskap
Lägger snart in ett utställningsalbum med mina bilder tagna i lördags. Kanske någon bild hamnar i portfolion före det och inlagd i någon pool? Håller på att kopiera för fullt och noggrann som man är tar det tid. Behöver någon session till för att bli klar. Provade med rastersandwitchen men det blev inte bra. Kopierade därefter mjukt och det blev jättebra. Passar dessa trädgårdsbilder en grådaskig höstdag riktigt bra. Bruntonade först men det blev kass så nu blir bilderna helt otonade och i en väldigt mjuk gråskala. Den lite överstrålningsbenägna teckningen i Plast-Achromaten på Isolyn är guld värd.
Senast ändrad:
Graal
Avslutat medlemskap
Nu finns alla bilder i mitt portfolioalbum WORLD TOY-CAMERA DAY 2006. Av de två filmerna med 15 exponeringar (tar bara 15 trots att det får plats 16 pga att negativen annars inte får plats i en tredelad Hasselbladsficka) blev det till slut 9 bilder. Egentligen skulle jag lagt in ett utställningsalbum men det passar inte med 9 bilder där. Dessutom en massa reklam på sidan som stör. De gör sig bäst i portfolion där tre per rad passar just denna serie och bakgrundsgråa färgen är perfekt.