ANNONS
Annons

Windows XP Service Pack 3 (KB936929)

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Windows XP Service Pack 3 (KB936929) vågar man uppdatera nu. Fick detta via Update Microsoft
 
Johnny fly skrev:
Jag har uppdaterat till SP 3 sedan en vecka tillbaka, och har inte märkt några krångligheter.
Jag har också SP3 och har inte märkt av den alls och Skorpan-testet verkar att gå på ungefär samma tid som innan, 11,3 sek med Intel Q9300 på standardfart.
Så man verkar inte ha fixat något med multiprocessingen.
 
Den stora fördelen är framförallt att man slipper lägga på drygt 100-talet uppdateringar på en sp2 maskin. För de som ofta installerar om maskiner är det guld (och då menar jag verkligen guld *L*) värt att slippa det besväret.
 
madsochmarja skrev:
Sp 3 blockerar en massa drivrutiner, så det e smart at vånta.
Jo en grej har jag märkt, jag kommer inte in i "Internet alternativ" i Explorern, rutan bara blinkar förbi. Kan det vara SP3 som gör det? Jag använder normalt Firefox så jag märkte inte något när SP3 installerades.

Har någon annan av er samma problem?
 
Tyvärr så återinfördes inte stödet för mer än 4 GB RAM som fanns i SP1 men togs bort i SP2. Det hade "sagts" i förhandsinformationen om SP3 att det stödet skulle återinföras, men så blev det tyvärr inte. Och att "nedgradera" till SP1 känns inte rätt.
 
Christer1 skrev:
Jo en grej har jag märkt, jag kommer inte in i "Internet alternativ" i Explorern, rutan bara blinkar förbi. Kan det vara SP3 som gör det? Jag använder normalt Firefox så jag märkte inte något när SP3 installerades.

Har någon annan av er samma problem?

Svårt att svara eftersom jag inte har något "internet alternativ" att välja. Jag kör alltid engelskt os och för mig är det inget som helst problem att välja "internet options".
 
vaktmästaren skrev:
Tyvärr så återinfördes inte stödet för mer än 4 GB RAM som fanns i SP1 men togs bort i SP2. Det hade "sagts" i förhandsinformationen om SP3 att det stödet skulle återinföras, men så blev det tyvärr inte. Och att "nedgradera" till SP1 känns inte rätt.

32-bitars windows kan aldrig "se" mer än 4GB RAM. SP1 visade 4GB, men mer än så går inte att adressera i ett 32-bitars Windows.
 
AFE skrev:
32-bitars windows kan aldrig "se" mer än 4GB RAM. SP1 visade 4GB, men mer än så går inte att adressera i ett 32-bitars Windows.
Jag vet inte om jag håller med dig? Hur tolkar du detta som är hämtat från ett forum beträffande XP och SP3:
Fråga:
Windows
Jag har ett MSI-moderkort som har stöd för fyra gigabyte internminne. Jag har även satt in fyra stycken engigabytes-brickor – men Windows XP Pro med SP2 meddelar att det bara finns 3,12 gigabyte internminne. Under den informationen står också ”Physical Address Extension”.
Mina frågor är: Vad är Physical Address Extension? Hur får jag Windows XP att använda sig av mina fyra gigabyte internminne? Om du undrar varför jag vill ha fyra gigabyte internminne med XP beror det på att moderkortet klarar det och att det är Windows XP jag kör som operativsystem.
Svar:
Problemet med 32-bitarssystem är att det bara går att direkt adressera fyra gigabyte minne (2 upphöjt till 32). När den här arkitekturen kom till var fyra gigabyte så oändligt mycket att den dag när gränsen skulle nås förmodligen verkade ligga mycket långt in i framtiden. Sedan har man varit tvungen att tillfälligt lösa problemen genom att fuska och gå runt dem på olika sätt, precis på samma sätt som med hårddiskarna under deras utveckling.
En parallell för dem som kommer ihåg den gamla DOS-tiden är hur problemet med minne som egentligen inte kunde adresseras löstes med minneshanterare som Himem.sys. Motsvarande finns även nu, och är just det som kallas Physical Address Extension (PAE), som under vissa omständigheter gör det möjligt att adressera minne över 4 gigabyte. PAE aktiveras med en switch i filen Boot.ini, men kräver precis som Himem.sys på sin tid att programmen som ska använda det utökade minnet har stöd för detta.
Men den enkla förklaringen i ditt fall är att begränsningen är vad Microsoft kallar ”by design”. Begränsningen till 3,12 gigabyte infördes med Service Pack 2. Innan dess låg gränsen vid 3,87 gigabyte, så en inte allt för lyckad lösning är ju att gå tillbaka till SP1...
Orsaken är att man vill försäkra sig om full kompatibilitet med äldre drivrutiner och annat för att undvika mängder med blåskärmar. Det saknade minnet är helt enkelt avsatt för diverse buffertar, DMA-hantering och annat. Det finns inget sätt att gå runt begränsningen i Windows XP.
För att kunna utnyttja dina fulla fyra gigabyte måste du invänta Windows XP Service Pack 3 eller Windows Vista, som båda har stöd för åtta gigabyte. Om du absolut måste ha fyra gigabyte redan i dag (personligen tycker jag nog att det är ett lyxproblem och skulle vara fullt nöjd med 3,12 gigabyte - så mycket minne har jag aldrig varit i närheten av...) återstår att byta till Windows 2003 Advanced Server eller Windows 2003 Server Data Center Edition - eller att gå över till ett 64-bitarssystem.
 
Jag tolkar det som att den som svarar där har fel ;)

Inget 32-bitars Windows (oavsett om det är XP, 2003 Server eller Vista) har, eller har haft stöd för med än 4 GB RAM. Vill man kunna använda mer än 4 GB måste man köra ett 64-bitars Windows.
 
Men det gick på den "gamla goda" DOS-tiden med Himem.sys som gjorde att man kunde använda mer minne än vad dåtidens 8.bitars DOS kunde adressera. Det är det som PAE skulle göra i SP2.
Jag vet att det inte med 32 bitar går att adressera mer minne, men minneshanteringsrutinen skulle kunna lösa detta. Alltså exakt som med Hiemem.sys kunde på sin tid.
Men tydligen är det så att Microsoft har valt att inte implementera det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.