Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR6 - börjar sluta och fungerar pga 3:e partstillverkare

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tror du det beror på att ett program börjar fungera igen om man ställer bak klockan i datorn?
Om jag har fattat det rätt så finns det i koden för LR snuttar från tredjepart där licenstiden ligger med i koden. Eftersom Adobe inte supportar LR6 så slutar dessa delar att fungera, men skulle då gå att lura om man ställer tillbaka klockan.
 
Vilket i sin tur betyder att det finns ett inplanerat åldersstreck för när programmet slutar fungera. Har Adobe talat om att med "perpetual" menar de något annat än den gängse betydelsen, nämligen evig? Eller försöker de hävda att evigt inte existerar för att allt har en förutbestämd livslängd? Har i så fall också Adobe självt en förutbestämd livslängd?

Jag jämför lite med den perpetual variant av Corel Draw jag köpte 1998 och som jag fortfarande använder utan problem på Windows 7. Skulle jag mot förmodan byta till Windows 10 kommer programmet att sluta fungera, eller alternativt uttryckt, den eviga licensen att upphöra. Detta beror då på yttre omständigheter som Corel inte råder över till skillnad mot Adobes LR6.

Att programvaror åldras snabbt är rent nonsens (så länge programmet inte innehåller en inbyggd klocka med bäst föredatum). Det är användaren som möjligen förändrar förhållandena för ett program genom uppdateringar av operativsystem eller uppdateringar av programvaran självt.
 
Senast ändrad:
Var det inte så att Apple fick böta för att de hade lagt in en åldersfunktion i mjukvaran på batterierna i någon iPhonemodell, att de fick sämre effekt med tiden utan att egentligen åldras?
 
Vad tror du det beror på att ett program börjar fungera igen om man ställer bak klockan i datorn?

Ingen aning. Min LR6.14 kraschar inte vid ansiktsigenkänningen eller skapandet av virtuella kopior och jag har inte ställt tillbaka någon klocka. Installerade precis den på senaste win10. Dock var den inte felfri...

/Stefan
 
Var det inte så att Apple fick böta för att de hade lagt in en åldersfunktion i mjukvaran på batterierna i någon iPhonemodell, att de fick sämre effekt med tiden utan att egentligen åldras?

Nja, det var väl så att man sänkte hastigheten på CPU för att batteritiden inte skulle påverkas lika negativt av batteriets åldrande.
 
Vilket i sin tur betyder att det finns ett inplanerat åldersstreck för när programmet slutar fungera. Har Adobe talat om att med "perpetual" menar de något annat än den gängse betydelsen, nämligen evig? Eller försöker de hävda att evigt inte existerar för att allt har en förutbestämd livslängd? Har i så fall också Adobe självt en förutbestämd livslängd?

Jag jämför lite med den perpetual variant av Corel Draw jag köpte 1998 och som jag fortfarande använder utan problem på Windows 7. Skulle jag mot förmodan byta till Windows 10 kommer programmet att sluta fungera, eller alternativt uttryckt, den eviga licensen att upphöra. Detta beror då på yttre omständigheter som Corel inte råder över till skillnad mot Adobes LR6.

Att programvaror åldras snabbt är rent nonsens (så länge programmet inte innehåller en inbyggd klocka med bäst föredatum). Det är användaren som möjligen förändrar förhållandena för ett program genom uppdateringar av operativsystem eller uppdateringar av programvaran självt.
Licensen är "för evigt" och du äger fortfarande rätten att använda programmet, men det är inte det samma som att garantera att själva programmet ska fungerar för evigt.
Om du köper en bil så blir du "evig ägare" men ingen förväntar sig att bilen ska hålla 10 miljoner mil och 85 år.

Eftersom mjukvarutillverkare inte styr över hårdavarutillverkare och OS så kan de aldrig garantera att något fungerar för evigt...
 
Licensen är "för evigt" och du äger fortfarande rätten att använda programmet, men det är inte det samma som att garantera att själva programmet ska fungerar för evigt.
Hårklyverier. Om programmet slutar att fungera pga att ett visst datum har passerats så kan man knappast säga att man har en evig licens.
En programvarulicens brukar innebära att man har rätt att använda ett program. Det innebär inte enbart att man har rätt att ha programmet installerat, men obrukbart, på sin dator.
Om du köper en bil så blir du "evig ägare" men ingen förväntar sig att bilen ska hålla 10 miljoner mil och 85 år.
Datorprogram slits inte och åldras inte. Om miljön som programmet ska köras i inte förändras så slutar inte heller ett datorprogram att fungera (såvida inte programmet kommer från Adobe, förstås ...)
 
Jag var tydligen inte tillräcklig tydlig med skillnaden på att något åldras pga yttre omständigheter kontra en inbyggd klocka. Men PMD förklarade kanske bättre.
 
Om vi nu helt bortser från om man gillar eller ogillar prenumerationsmodellen.
Vet ni vad ni får för en summa på mellan 80:- och 120:- per månad utöver det ni har i Lightroom 6 samt att ni slipper våndas över att en osupportad produkt förr eller senare blir obrukbar?
Kolla in vad som hänt sedan Lightroom 6:

Senaste Lightroomversionen med nya funktioner är dock inte med men ni kan läsa om den här:
 
Och jag håller med Martin angående föråldrad programvara och att det går snabbt.
Föråldrad eller på engelska Outdated Software betyder i IT-sammanhang inte att programvaran ruttnar eller börjar mögla och sedan självdör, det fattar nog de flesta. Snarare att den inte hänger med i utvecklingen och omgivningens förändringar vad gäller t ex. hårdvara, mjukvara, prestanda, säkerhet mm. Man jobbar hela tiden med patchar och fixar för att möta detta och det kommer ut rättningar med ganska korta mellanrum.
I detta fallet med ansiktsigenkänning handlar det om en DLL-fil från en tredjepartstillverkare där licensavtalet löpt ut. Och kommer Adobe att betala en summa pengar och förlänga avtalet för att göra användare av en osupportad Lightroomversion lyckliga? Svaret är nej, precis lika lite som alla andra företag med sina osupportade produkter gör.
 
Man får väl hoppas att det stod klart när man köpte programmet av Adobe (eller köpte licensen snarare) att delar av programmet skulle sluta att fungera efter ett antal år. I så fall var det ju öppet och ärligt av Adobe att tydligt tala om det. Gjorde Adobe så? Om inte så var det en sorts falsk marknadsföring när de lovade en "evig licens".
 
Och jag håller med Martin angående föråldrad programvara och att det går snabbt.
Föråldrad eller på engelska Outdated Software betyder i IT-sammanhang inte att programvaran ruttnar eller börjar mögla och sedan självdör, det fattar nog de flesta. Snarare att den inte hänger med i utvecklingen och omgivningens förändringar vad gäller t ex. hårdvara, mjukvara, prestanda, säkerhet mm. Man jobbar hela tiden med patchar och fixar för att möta detta och det kommer ut rättningar med ganska korta mellanrum.
Så är det helt klart, men det handlar inte om det i det här fallet.
I detta fallet med ansiktsigenkänning handlar det om en DLL-fil från en tredjepartstillverkare där licensavtalet löpt ut. Och kommer Adobe att betala en summa pengar och förlänga avtalet för att göra användare av en osupportad Lightroomversion lyckliga? Svaret är nej, precis lika lite som alla andra företag med sina osupportade produkter gör.
Följde modulen från tredjepartstillverkaren med när man köpte programmet från Adobe, eller fick man köpa det separat från tredjepartstillverkaren?

I det första alternativet bör Adobe ha klargjort att delar av programmet skulle upphöra att fungera efter en viss tid.

Om det andra alternativet var gällande så är det en annan sak. Då bör man ha blivit upplyst av tredjepartsleverantören.
 
Senast ändrad:
Jag använder LR6.14 men det enda jag hittade är följande länk där antagligen info om tidsbegränsningar finns eller borde finnas om sådana begränsningar finns inbyggt i programmet. Jag tänker inte spilla tid på att leta:

 
Mjukvaror åldras snabbt. Därför släpps det uppdateringar ofta. Våra arbetsdatorer startar om varannan vecka och inte sällan får våra specialprogram problem pga detta. Dessa släpper i sin tur uppdateringar för att lösa nyupptäckta/nykomna buggar.
Någon jobbar med detta, någon måste alltså få in pengar på nåt sätt.

/Stefan

Snälla läs på om hur datorer och mjukvara fungerar innan du häver ur sig massa saker som du inte har en aning om.

Det där uttalandet är ju i nivå med modermodemet.

 
Senast ändrad:
"Själva hjärtat i hårddisken"; men bilden du har länkat till tycks ha rymt.

Edit: OK, tycks vara fixat nu.
 
Senast ändrad:
Om vi nu helt bortser från om man gillar eller ogillar prenumerationsmodellen.
Vet ni vad ni får för en summa på mellan 80:- och 120:- per månad utöver det ni har i Lightroom 6 samt att ni slipper våndas över att en osupportad produkt förr eller senare blir obrukbar?
Kolla in vad som hänt sedan Lightroom 6:

Senaste Lightroomversionen med nya funktioner är dock inte med men ni kan läsa om den här:


Det har noll att göra med topic
 
Och jag håller med Martin angående föråldrad programvara och att det går snabbt.
Föråldrad eller på engelska Outdated Software betyder i IT-sammanhang inte att programvaran ruttnar eller börjar mögla och sedan självdör, det fattar nog de flesta. Snarare att den inte hänger med i utvecklingen och omgivningens förändringar vad gäller t ex. hårdvara, mjukvara, prestanda, säkerhet mm. Man jobbar hela tiden med patchar och fixar för att möta detta och det kommer ut rättningar med ganska korta mellanrum.
I detta fallet med ansiktsigenkänning handlar det om en DLL-fil från en tredjepartstillverkare där licensavtalet löpt ut. Och kommer Adobe att betala en summa pengar och förlänga avtalet för att göra användare av en osupportad Lightroomversion lyckliga? Svaret är nej, precis lika lite som alla andra företag med sina osupportade produkter gör.

Klart att företag får agera hur de vill så länge de följer regler. Däremot kan jag inte komma på något exempel där ett företag agera såhär som lett till något positivt. Finns flera anledningar att inte ligga på senaste versionen särskilt om du sitter utanför ditt mancave och jobbar på ett större företag och med kanske egna specialskrivna program.

Problemet är att Adobe låter inte användare bestämma själv utan de bestämmer men framför allt har de inte offentligt sagt någonting mig veterligen.

Med tanke på att programmet kraschar så verkar det heller som Adobe inte tänkt på det hade ju varit mer okej om de visar en dialog som sag typ licensen har gått ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.