Fast när det gäller operativsystem så är det användarvänligheten det aboslut viktigaste...
Visst är gränssnittet viktigt, men det är långt ifrån bara det som styr hur användarvänligt ett OS är så jag håller i alla fall inte med dig ett endaste dugg. Det beror nog på hur man använder datorerna och vad man jobbar med. Det mesta av dessa bra saker är sånt som inte märks eller syns, men är väldigt viktiga för användarvänligheten.
T.ex. en del saker som finns i Windows 7 som du säkert tar för givet är definitivt kopplat till användarvänlighet, fast det inte har ett dugg med gränssnittet att göra.
Saker som funnits några generationer och känns självklara som plug-n-play, automatisk installation ev externa enheter via USB, Direct Access, Automatic Updates osv, men också saker som auto- roaming till WiFi-nät mm. och en väldig massa saker under skalet du aldrig ser men som definitivt gör det användarvänligt. T.ex. Direct Access om du använt det. Såna grejer finns det massor av nytt och mycket bättre av i Windows 8, men tyvärr får man Metro på köpet vilket gör det trögaccepterat.
om datorn bootar några sekunder snabbare o är allmänt pyttelite stabilare...
Det är knappast vad det handlar om.
Windows 8 o dess metro är iaf bara skit, enda det är bra för är för tablets. För persondatorer blir det bara jättekonstigt.
Det låter nästan som att det skulle vara fakta när du berättar om dina personliga åsikter
Konstigt tror jag det bara är pga av ovana, kommer nog garanterat att vara icke-konstigt när man vant sig mer, vi får se. Det är här och Microsofts ställning gör att det kommer att så småningom slå igenom och bli accepterat, så det är lika bra att ta till sig hur det funkar nu än sen.
Själv gillar jag inte Metro alls speciellt mycket och blir frustrerad när man måste lösa en viss uppgift och det tar tid för att hitta rätt osv. Dessutom tycker jag det inte är särskilt estetiskt tilltalande, men det kommer nog att fixa sig.
Jag har iofs inte speciellt mycket erfarenhet av Windows 8, men jobbar däremot med server-versionen Windows Server 2012 dagligen sedan ett drygt halvår. Väldigt mycket som är ändrat och väldigt mycket bättre och gränssnittet är bara en pytteliten del, men det kommer nog bli snyggt och smidigt att använda det med när det fått mogna lite.
/Mats