Annons

Windows 7 eller 8 bild/filmredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
tänkte formatera om min dator så fundera på om jag skulle byta operativsystem n'r jag ändå hålla på så jag undrar vilket går snabbast utav dem 2? Jag har 7 idag

tänkte formatera om min dator så fundera på om jag skulle byta operativsystem n'r jag ändå hålla på så jag undrar vilket går snabbast utav dem 2? Jag har 7 idag

8an upplever jag som klart snabbare i både gamla och nya datorer jag kört, framförallt i uppstart av dator och programvaror. Upplevt det som stabilare också inte minst vid videoredigering. I min gamla stationära var det ganska hopplöst att tex redigera full HD film medan den med 8 an är klart användbar även om arbetsminnet är i minsta laget. Det krävs lite tid innan man blir van användargränssnittet även om det mesta ser ut som vanligt i skrivbordsmiljön. Förutom stabilitet och hastighet så ser man nog inte glädjen med 8 an fullt ut förrän man sitter med en dator som tex Lenovo Yoga vilken ger möjlighet att använda både som traditionell bärbar och som en stor surfplatta.

Det är väldigt beroende av vad du har för dator och vilka komponenter som finns i den. Då specifikt på hur bra drivrutinerna är till de enskilda komponenterna. 8an är snabbare på att faktiskt starta än 7an, detta märkte även jag när jag provade på en väldigt gammal mini-pc. Dock så var det mycket segare att väl använda program i den.

Om du vill vara säker på att det är som du är van vid. Använd 7an det blir inte sämre än vad du hade tidigare.

Vill du chansa på att det kanske blir bättre men med större risk för sämre gå till 8 och installera 8.1 vilket förbättrar lite grejer men även där har sabbat för många.

Ps du kan alltid prova 8an och om du inte är nöjd gå tillbaka till 7an.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto