Annons

Win 7 och nikons scannerprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack hansl54

Jag bytte nyss till W7 64 och fick samma besked som TS; det finns inga drivrutiner till det operativet.
Jag testade Silverfast och Vuescan men blev aldrig vän med resultaten.
En kompis sa till mig att prova ändå att installera Nikons senaste drivrutin för Coolscan IV, "det är ju bara att ta bort om det inte funkar".
Sagt och gjort, jag installerade och VIPS, det funkar lika bra som i Vista 32. Jag vet inte om det beror på att jag installerade Siverfast och Vuescan före, men funkar det gör det.
Enda skillnaden är att jag inte kan köra det inifrån Photoshop utan jag måste spara filerna på disk och öppna dem manuellt i PS, men det är inte Nikons fel utan Adobes.

Hans

Se på tusan det funkar för mig oxå..
Jag tänkte tanken då jag installerade Vue att den installerar ju drivrutinerna för scannern så varför inte. Men sen har det fallit i glömska. Tur att du påminde mig för jag gillar oxå Nikons program bättre än Vue och det lilla jag provat silverfast.
Tack för det!!

Det går att köra inne i CS3 för mig åtminstone.
Fast du kanske menade nått annat, jag kan scanna in dem direkt via import i CS. Provade inget mer än så.

Nikon skrev tidigare på sin W7 kompatibilitetssida att NikonScan var under bearbetning för att fungera med W7, men sedan ändrade man sig. Antagligen såg man väl att man inte skulle få igen insatta pengar eftersom man inte tillverkar skanners längre eller berodde de på att man inte lyckades skriva nya drivrutiner. De hänvisar nu till tredjepartsleverantörerna VueScan och Silverfast. Hos Silverfast skulle man få några (10?) procent rabatt om man kryssade i att man hade Nikonskanner. Jag har snabbtestat Silverfast i testversion och det verkar funka hyfsat, men det är ju en inlärningströskel som man måste ta sig över innan man behärskar programmet. Det är också lockande att då köpa den dyrare versionen som skannar bilden flera gånger för att få fram fler detaljer ur originalet. Vuescan som skall vara billigare har jag inte hunnit testa. Det sägs vara mindre användarvänlig men kanske t.o.m. bättre än Silverfast.

Jag gillar i alla fall NikonScan som jag använt ett tag nu och kör det idag i XP-mode under W7. I XP-läget kommer jag inte åt mina 64-bitarsprogram som Lightroom och virusskyddet verkar också bara ligga i 64-bitarsmiljön, så man kan inte göra så mycket annat än vänta på skannern i XP-läget. Jag får testa att installera Vuescan och se om jag också får NikonScan att fungera i W7/64.

(En bra detalj är i alla fall att Lightroom klarar att hantera NEF-filerna från NikonScan så att man inte måste konvertera filerna längre för att kunna se bilderna.)

Har du Win 7 Professional, Enterprise eller Ultimate så ingår funktionalitet för att virtualisera XP (du behöver ingen separat licens). Heter XP Mode, men du måste ladda ner det från Microsoft och installera det själv (dvs det ligger inte med i installationen från början).

Och har du Home Premium, så går det inte virtualisera. Men man kan uppdatera till Pro för 630 kr

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto