Annons

Win 7 och nikons scannerprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

T.A

Aktiv medlem
är inte kompatibla.
Det går inte att köra min Coolscan V ED i win7 programmet hittar inte scannern.
Jag tittade på uppdateringar men tydligen så kommer ingen för win 7 64 bitars.
Hur tusan gör jag då undrar jag?
Den ska fungera i 32 bitars men hur gör jag, jag har 64 bitars?

Det innebär att man kör ett program, t.ex. VMWare, som låtsas vara en dator och på den datorn kör man XP eller något annat operativsystem.

Nikon har slutat utveckla sina drivrutiner för scanners och stödjer inte 64-bitars OS. Enda sättet att få det att fungera är att använda ett 32-bitars system, antingen på hårdvara eller i en virtuell maskin, och isåfall skulle jag välja XP för kompatibilitetens skull (jag tvivlar på att Nikon stödjer W7).

Jaha? Ursäkta men jag är totalt misslyckat vad gäller datorer. har problem bara att uppdatera saker. Så du får gärna utveckla och förklara för mig avd det innebär och går ut på..

Tanka ner virtual PC från miscrosoft, det är gratis. Sen installerar du en gammal XP-version som du kör i den miljön (ej gratis men du har säkert en sådna liggande någonstans). Det finns också en trialversion av XP som du kan tanka ner i paket med virtual PC.

Har du Win 7 Professional, Enterprise eller Ultimate så ingår funktionalitet för att virtualisera XP (du behöver ingen separat licens). Heter XP Mode, men du måste ladda ner det från Microsoft och installera det själv (dvs det ligger inte med i installationen från början).

Ja jag har ju en gammal recovery till min gamla burk med XP så jag får väl installera den då.

Men finns det inga andra scannerprogram man kan köra istället för nikons?
Jag måste leta o googla..

Ja jag har ju en gammal recovery till min gamla burk med XP så jag får väl installera den då.

Det här låter som om det kommer bli problem, antingen för att den är anpassad för specifik hårdvara och/eller för att det är en OEM-version som är låst till tillverkarens BIOS.

Det här låter som om det kommer bli problem, antingen för att den är anpassad för specifik hårdvara och/eller för att det är en OEM-version som är låst till tillverkarens BIOS.

Jo det lär bli problem..
Jag tittar på andra scannerprogram istället. Hittade just ett som heter Vue och jag körde en test och den funkar. Ska bara se om jag förstår mig på det så köper jag det eller nått likvärdigt, skippar nikons egna då de inte ser till att det funkar med Win 7.. Jag tycker att det är skandal. Snacka om att skita i sina gamla kunder.

Tyvärr, det där snacket om att "Nikon skiter i gamla kunder" kommer du inte långt med, någon gång tar en produkt slut och tillverkaren slutar uppdatera den. Man kan tycka att det är värdelöst men det är ren marknadsekonomi, finns ingen efterfrågan så tjänar man inget på att uppdatera. Nikon aviserade för flera år sedan att man skulle sluta tillverka scanners så det är knappast något de har smusslat med. Du kan ju knappast begära att Nikon eller någon annan hårdvarutillverkare skall stödja alla framtida operativsystem för produkter som marginaliseras mer och mer och mer och mer?

"Det är skandal att Sony skall sluta tillverka 3,5"-disketter, vad har de tänkt att jag skall använda i min Sony Mavica FD5?"

Tyvärr, det där snacket om att "Nikon skiter i gamla kunder" kommer du inte långt med, någon gång tar en produkt slut och tillverkaren slutar uppdatera den. Man kan tycka att det är värdelöst men det är ren marknadsekonomi, finns ingen efterfrågan så tjänar man inget på att uppdatera. Nikon aviserade för flera år sedan att man skulle sluta tillverka scanners så det är knappast något de har smusslat med. Du kan ju knappast begära att Nikon eller någon annan hårdvarutillverkare skall stödja alla framtida operativsystem för produkter som marginaliseras mer och mer och mer och mer?

"Det är skandal att Sony skall sluta tillverka 3,5"-disketter, vad har de tänkt att jag skall använda i min Sony Mavica FD5?"
Självklart förstår jag att saker går ur tiden, men varför uppdatera till 32bitars men inte 64? Och varför uppdatera andra scannerprogram?
Har du inget svar på min ställda fråga så kan du ju vara sarkastisk i dina egna trådar och inte på min bekostnad, tack!

Jag har precis slängt min fullt fungerande Epsonscanner pga drivrutinbrist.

Min Nikonscanner ska få värma hyllan lite till innan jag slänger den också.

Visst är det skandal att drivrutiner, som egentligen är rätt enkla men påfallande dåligt skrivna, inte uppdateras. Det tyder dels på dåliga programmerare dels på dålig arkitektur som gör det svårt att uppdatera drivrutiner. x32 och x64 versioner av samma operativ... , hur svårt kan det vara att kompilera om och släppa om?

Självklart förstår jag att saker går ur tiden, men varför uppdatera till 32bitars men inte 64? Och varför uppdatera andra scannerprogram?
Har du inget svar på min ställda fråga så kan du ju vara sarkastisk i dina egna trådar och inte på min bekostnad, tack!

Därför att 32-bitars har varit hårdvarustandard sedan Intel lanserade 386-serien 1985 och mjukvarustandard sedan Windows 95? Det är först de senaste åren som kraven stigit och priserna sjunkit såpass mycket att det blivit möjligt för gemene man att köra x64, samtidigt har marknaden för filmscanners minskat till en bråkdel av vad den var tidigare. Varför Vuescan och Silverfast uppdateras vet jag inte, antagligen för att de ser en marknad där Nikon nu tackat för sig?

Att bara kompilera koden tar nog inte så lång tid men att därefter testa, avlusa och testa igen tar garanterat en bra stund. Skulle Nikon släppa sina drivrutiner utan att göra detta skulle de lika garanterat få på nöten av sådana som inte är nöjda. 1 missnöjd kund hörs mer än 10 nöjda men de 10 nöjda är de som betalar ingenjörernas löner.

Sarkasmen var kanske lite onödig men precis som Fujifilm fortsätter sälja 3,5"-disketter fortsätter ju Vuescan och Silverfast att sälja sina program. Problem solved?

Att bara kompilera koden tar nog inte så lång tid men att därefter testa, avlusa och testa igen tar garanterat en bra stund. Skulle Nikon släppa sina drivrutiner utan att göra detta skulle de lika garanterat få på nöten av sådana som inte är nöjda. 1 missnöjd kund hörs mer än 10 nöjda men de 10 nöjda är de som betalar ingenjörernas löner.

...

Det där tror jag inte är anledningen eftersom Nikon inte verkar ha något som helst problem att släppa buggiga program som Capture NX2. (Äter minne, hänger sig, kräver regelbundna programomstarter, lyder inte alt-tab /minimera, uppdaterer inte folderstrukturen osv osv.). Och programmet kostar dessutom pengar.

Det där tror jag inte är anledningen eftersom Nikon inte verkar ha något som helst problem att släppa buggiga program som Capture NX2. (Äter minne, hänger sig, kräver regelbundna programomstarter, lyder inte alt-tab /minimera, uppdaterer inte folderstrukturen osv osv.). Och programmet kostar dessutom pengar.

Exakt, så varför då lägga en massa tid på ett gratisprogram med nästan obefintlig men väldigt krävande användarbas?

Windows 7 64 och Nikon Coolscan IV

Jag bytte nyss till W7 64 och fick samma besked som TS; det finns inga drivrutiner till det operativet.
Jag testade Silverfast och Vuescan men blev aldrig vän med resultaten.
En kompis sa till mig att prova ändå att installera Nikons senaste drivrutin för Coolscan IV, "det är ju bara att ta bort om det inte funkar".
Sagt och gjort, jag installerade och VIPS, det funkar lika bra som i Vista 32. Jag vet inte om det beror på att jag installerade Siverfast och Vuescan före, men funkar det gör det.
Enda skillnaden är att jag inte kan köra det inifrån Photoshop utan jag måste spara filerna på disk och öppna dem manuellt i PS, men det är inte Nikons fel utan Adobes.

Hans

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto