Har du mätt hur stor skillnaden är?
Jag har inte mätt noga eller systematiskt, men jag märker att det går segare i den virtuella maskinen än när jag kör dual boot. Det kan ju bero på flera faktorer, t ex huruvida man kan använda sitt grafikkort fullt ut (som Peter nämnde ovan) eller helt enkelt därför att mer av minnet är upptaget när man kör en virtuell maskin samtidigt som grundsystemet. Har man optimal hårdvara med mycket RAM och passande grafikkort etc, så kanske man inte märker någon större skillnad. På min dator märks skillnaden ganska tydligt, men det är inte värre än att jag kör virtuella maskiner ganska regelbundet för att testa olika saker eller hålla isär olika funktioner.
Just nu har jag inte samma OS både direkt på hårdvaran och i virtualiserad version, men jag gjorde nyss en enkel och ovetenskaplig jämförelse mellan Ubuntu MATE 20.04 i VirtualBox under Linux Mint 20.2. Jag körde kommandot "ping fotosidan.se" 8 ggr i varje miljö och upprepade det sedan så att jag fick två mätningar från varje miljö. Resultaten blev som följer:
VirtualBox-Ubuntu:
min/avg/max = 7.941/8.012/8.144 ms
min/avg/max = 7.949/8.152/8.490 ms
Linux Mint:
min/avg/max = 6.449/7.018/7.916 ms
min/avg/max = 7.198/7.293/7.503 ms
Denna nätverksoperation tog alltså i genomsnitt drygt 8 millisekunder från den virtualiserade miljön (8,012 och 8,152 ms) och drygt 7 ms med OS:et direkt på hårdvaran (7,018 och 7,293 ms). Ingen jättelik skillnad alltså, men den verkar vara både märkbar och mätbar (med reservation för att man skulle behöva upprepa experimentet ytterligare gånger och med samma OS-version i båda rollerna). Jag tror att skillnaden blir betydligt större om man testar grafiska program.