Annons

Wi-Fi anslutning till "alla" kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Någon som provar att använda detta kort i en kamera? Känns som en prismässigt intressant lösning? För kameror som inte direkt hanterar SDHC, finns ju CF-->SDHC-adapter.
 
En snabb sökning visar att flera nämnt kortet här i forumet tidigare men inte verkar ha använt det. Eller åtminstone är det ingen som vågar erkänna det. ;-)
 
Jo, det finns fler äldre trådar, men inga "användarrappoter" - det kanske inte fungerar? Eller hur ska man tolka tystnaden?
 
Vad jag har förstått så finns kortet inte till försäljning i europa.

Tydligen så använder man lite olika frekvenser på sina WLAN här och där, varför det skall vara svårt att få dem att fungera i europa. Jag har inte hört någon som testat, men skulle gärna vilja ett kort jag med!
 
antenn?

Fungerar säkert.. (hmmm..kanske) bra i en plast-kompakt, men en DSLR med hus i metall blir väl en bra skärmad bur som inte släpper ut några radiovågor? Faradays bur....

T.o.m. vanliga WLAN kort i Laptop brukar ha dålig förbindelse utan en riktig antenn när avståndet överstiger ca 5 meter. Hur mycket antenn ryms i ett SD kort?

Jag tror målgruppen är de som vill slippa kabeln för att föra över korten till datorn, dvs kameran står direkt bredvid datorn som på demo-videon de visar.

En bra idé som i praktiken troligen i funktionalitet motsvaras av en vanlig 4GB SD kort och en 1 meter USB-kabel, vilket kostar ca 200 kronor jmfrt med 150 USD plus frakt o moms.

Men det vore kul om det fungerar... :)
 
Fungerar säkert.. (hmmm..kanske) bra i en plast-kompakt, men en DSLR med hus i metall blir väl en bra skärmad bur som inte släpper ut några radiovågor? Faradays bur....

T.o.m. vanliga WLAN kort i Laptop brukar ha dålig förbindelse utan en riktig antenn när avståndet överstiger ca 5 meter. Hur mycket antenn ryms i ett SD kort?

Jag tror målgruppen är de som vill slippa kabeln för att föra över korten till datorn, dvs kameran står direkt bredvid datorn som på demo-videon de visar.

En bra idé som i praktiken troligen i funktionalitet motsvaras av en vanlig 4GB SD kort och en 1 meter USB-kabel, vilket kostar ca 200 kronor jmfrt med 150 USD plus frakt o moms.

Men det vore kul om det fungerar... :)
Under FAQ på sajten står det såhär:
Q:Are Eye-Fi cards available outside of the US and Canada?
A:For Eye-Fi Japan, click here. Eye-Fi is not available in other countries at this time.
 
Spännande sa katten att man använder en standard för trådlöst nätverk, men trots att den standarden man uppger, 802.11b/g, är en världsstandard så fungerar det inte utanför USA och Kanada.

Men det kan nog vara lite som så att det här är till för folk som inte vet hur man sätter i överföringssladden i kameran eller vart minneskortet skall in i datorn. ;)
 
Spännande sa katten att man använder en standard för trådlöst nätverk, men trots att den standarden man uppger, 802.11b/g, är en världsstandard så fungerar det inte utanför USA och Kanada.

Men det kan nog vara lite som så att det här är till för folk som inte vet hur man sätter i överföringssladden i kameran eller vart minneskortet skall in i datorn. ;)

... och dessutom rider man på "social networks" vågen då säljargumenten är att du kan ladda upp dina bilder direkt till Facebook, Picasa, Flickr osv.. vad nu det har med WLAN att göra?

Konstigt att de gör den i orange? Borde ju vara "Apple vit"...
 
JAG använder det!

...sedan drygt en vecka tillbaka. Köpte det från B&H PhotoVideo - leveransen tog c:a en vecka - tull 400 spänn.
Använder det till min 1D MkIII och väntar på en SDHC-CF-adapter som kommer om c:a en vecka.

Den fungerar utmärkt och jag tycker dessutom att applikationen som finns "inbyggd" gör det möjligt att jobba i nya processer.

PRO-kortet har ju även möjlighet att connectas direkt till en bärbar dator med WiFi, s.k. AD-hoc, vilket är väldigt intressant.
 
Kan i alla fall meddela att den funkar utmärkt i en studiolokal om 500kvm med routern ställd i ena hörnet.
Även hemma i villan funkar det överallt där datorn har täckning.

Vad är "den" för något? SD kortet vi talar om eller ett WLAN kort i laptop?

PS min kommentar om "kunskaper i radioteknik och vågutbredning" refererar till antagandet att SD kortet med WLAN troligen inte fungerar i en DSLR med metallhus.

Utbredning och täckning av WLAN kan jag inte mycket om. Har bara egna erfarenheter där förvånansvärt korta avstånd leder till problem i "tätbefolkade" WLAN områden. Troligen stör olika användare varandra då man "slåss" om utrymme i samma frekvensband.
 
Vad är "den" för något? SD kortet vi talar om eller ett WLAN kort i laptop?

SD-kortet som ämnet handlar om

PS min kommentar om "kunskaper i radioteknik och vågutbredning" refererar till antagandet att SD kortet med WLAN troligen inte fungerar i en DSLR med metallhus.

Utbredning och täckning av WLAN kan jag inte mycket om. Har bara egna erfarenheter där förvånansvärt korta avstånd leder till problem i "tätbefolkade" WLAN områden. Troligen stör olika användare varandra då man "slåss" om utrymme i samma frekvensband.?

Och mitt svar visade bara att din tes i detta fall inte stämde.
 
Använder det sedan drygt en vecka tillbaka. ... väntar på en SDHC-CF-adapter som kommer om c:a en vecka.

Den fungerar utmärkt och jag tycker dessutom att applikationen som finns "inbyggd" gör det möjligt att jobba i nya processer.
...

Bockar och bugar - får Du det att fungera i en 1D Mk III, så lär det fungera i Sony a700 också, sånär som på den eländiga SDHC-->CF-adaptern som behövs i Sonys kameror.

Kan Du återkomma till tråden när Du hunnit provköra adaptern vfk? Ser fram emot lite "hands-on". ;D
 
Titta på tabellerna på < http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels > så ser du vilken soppa det är med olika frekvenser som är tillåtna i olika delar av världen.

Läser DU tabellen rätt så ser du att aktuella standarden som tillverkaren uppger, 802.11b/g, är den översta tabellen på 2,4Ghz-bandet och för mitt öga så ser den inte speciellt soppig ut... eller?
14 tillgängliga kanaler och 11 av dem är giltiga för hela världen.

Vad jag inte förstår är hur de lyckas plocka en kanal som ska fungera i Nordamerika men inte i Europa, när tabellen du länkar till borde ge det omvända resultatet.
 
...sedan drygt en vecka tillbaka. Köpte det från B&H PhotoVideo - leveransen tog c:a en vecka - tull 400 spänn.
Använder det till min 1D MkIII och väntar på en SDHC-CF-adapter som kommer om c:a en vecka.

Den fungerar utmärkt och jag tycker dessutom att applikationen som finns "inbyggd" gör det möjligt att jobba i nya processer.

PRO-kortet har ju även möjlighet att connectas direkt till en bärbar dator med WiFi, s.k. AD-hoc, vilket är väldigt intressant.

Hej,
Tack för lite konkret info. Varför adaptern ?
Använder du inte SD slottet på 1D MkIII ?

MvH
Göran R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.