Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webutrymme

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Fick inte riktigt koll på vart jag skulle posta detta...

Söker webutrymme för att ladda upp mina kära bilder så att kompisar/familj kan titta på de.

Tänkte först här på fotosidan men blir för några bilder med max 1000st. Hade inte bara tänkt lägga ut "fina" bilder utan allt möjligt ifrån olika saker m.m.

Det jag eftersträvar är i stort sätt fritt med utrymme. Helst så snabb som möjligt. Inom rimlig kostnad runt 500/året ungefär.

Tacksam för förslag.
 
Tja vilket webutrymme som helst duger. Är det bilder för vänner och bekanta så blir inte trafiken så stor , för det är trafiken som kostar. Själv utrymmet är ofta billigt, man kan få allt från 100Mb till 1GB för några hundralappar per år.

Jag kan bara tipsa om det webhotell som jag använder: Patrikweb.se, men det finns nog ett gross till att välja på.
Sedan så gäller det att få bilderna i ett lämpligt visningsformat och organiserade samt överskickade. Jag kör med http://jalbum.net/ och det sköter allt väldigt enkelt och smidigt.
 
Okey för jag vill helst ha det så enkelt som möjligt, typ bara ladda upp en mapp eller så så är det klart sen.

www.smugmug.com är det jag testat men gillar inte hastigheten på det.
 
Jo okey, dock tycker jag 1-2gb låter rätt lite som utrymme då jag tänkt ha en heeel del bilder där och helst inte minska ner de från orginal...

Eller så tänker jag helt fel och måste börja göra det...
(dock är det ju även en hel del jobb med att minska ner säg 100st bilder i lämplig storlek, eller kanske finns program för det med?)
 
http://imageshack.us

har han inte fiberlina är det inte så väldigt rekommenderat att lägga upp en egen server för att hosta bilder på internet, 1Mbit tar slut fort ;)
Bättre då att använda dom gratistjänster det finns med multigigabitanslutningar.
 
Om du har bredband så är det absolut billigaste att sätta upp en egen Apache-server.
Har du inte så jättehög trafik så räcker vanlig hemmabredbandsanslutning.

Tänk på att du måste ha en dator på hela tiden, så kanske inte så bra att ha en dator som du stänger av på nätterna som server.

Kan du surfa på fotosidan så kan du utan problem fixa att sätta upp en egen server, det är skitenkelt. Utrymmet är i stort sett obegränsat, hårddiskar kostar "ingenting" idag.

Det är nog snyggast att ha ett domännamn också, kanske inte så fint att skriva ip-nummer på visitkortet. Kostar någon hundring per år.

Edit: Om han ska lägga upp tusentals bilder i fullstorlek är ju imageschack eller något sånt inte att rekommendera, max på imageschack t.ex. är ju 1mb, fullstorlek från D70 är väl 18mb eller något sånt.
 
skulle helst vilja slippa ha igång min egen burk hela tiden också...

Vet mycket önskemål så det kanske bara låter negativt från min sida fast massa fina förslag...
 
Skaffa ett domännamn
Låt det peka på ditt ip-nummer
Jag använder no-ip.com till det.

Ta en trött gammal PC
Installera Linux (utan X). Ex Fedora
Se till att Samba och Apache kommer med i installationen
Sätt upp Samba så det blir en delad tjänst i ditt nätverk. Se till att mappen blir i rot-biblioteket för Apache.

Nu kan du köra JAlbum, DreamWeaver eller vad du vill. När hemsidan med bilder är fixad kopierar du den bara till Linuxburken. Vips finns den på nätet.

Jag kör Fedora och Apache på en:
Penthium 166 MHz
64 MByte RAM
8 GByte disk

Naturligtvis kan du mycket större disk om du vill.

Den går som tåget om man aldrig försöker starta X (grafikläge).

Såhär kan det se ut:
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiPhoto/

/AnWi
 
ja eller så får jag göra ett försök med apache eller dylikt.

Kommer väl göra mig gråhårig i förtid om jag nu äns lyckas få igång den och fattar hur den funkar...
 
andreasc89 skrev:
fullstorlek från D70 är väl 18mb eller något sånt.

18 MB!? Hur lyckas Nikon? Min 5D, även den med 6mp, levererar .jpg i 4-5mb och rawfiler i 8-10mb och en polares 350D med 2mp mer ger i stort sett samma filstorlekar (liiite större förstås, men knappt 1mb).

ontopic:

Om du inte känner att du är jättehemma med linux så kan du ta din gamla dator och slänga in valfritt windows på och köra XAMPP eller WAMP
där du endast behöver trycka på nästa i installationsprogrammet och sedan lägga bilderna i rätt mapp :)

Det finns till linux med XAMPP och LAMP, men då måste ju ändå lära dig hur det funkar förstås ;)
 
Senast ändrad:
Japp har kikat lite på det här nu under kvällen.

Men återstår om jag själv klarar av att fixa till en server då även...

(kollade på vanliga apache och fattade det inte riktigt så bra faktiskt tyvärr
 
Linux kan jag noll om.

Prövade detta xampp, men fattade inte så mycket när det sedan gälde att hur jag äns ska få den att fungera på mitt sätt.

Känns som jag behöver hitta någon som kan förklara grundligt för mig någon gång, men det verkar ju vara det rätta alternativet för mig att köra egen server i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.