Jag förstår inte glädjen över att köra egen server?
Jag gjorde det i några månader men kom snabbt fram till att de där hundralapparna/år är inte värt besväret med att ha en burk hemma som ständigt går och brummar samt skall underhållas. Tänker man efter lite så inser man faktist att det går på ett ut eftesom elräkningen skall betalas för maskinen.
Om en dator drar 0.1 [kW](utan skärm) så blir det 876 kWh på ett år. Dagens elpris med skatt, moms och nätavgifter är runt 1.5kr/kWh så elräkningen för en dator är över 1000kr/år. För 1000kr/år så får man ett skapligt stort och snabbt webutrymme. Dessutom är det med hårdvaru service och du slipper ersätta trasiga hårddiskar och trötta nättaggregat.
När det gäller utrymme så har jag hittills klarat mig långt på 100Mb, har väl ca 500bilder upp nu så det är snart dags att höja gränsen lite.
Det finns ingen mening med att ladda upp fullstora bilder för att visa på webben. Skärmen är sällan större än 1200x1600 men så skall det finnas lite marginaler på skärmen. Jag lägger sällan upp bilder över 800x600, mer vanligt är det med 640x480 för att passa 1024x768 skärmar.