ANNONS
Annons

Webutrymme

Produkter
(logga in för att koppla)
mais skrev:
Linux kan jag noll om.

Prövade detta xampp, men fattade inte så mycket när det sedan gälde att hur jag äns ska få den att fungera på mitt sätt.

Känns som jag behöver hitta någon som kan förklara grundligt för mig någon gång, men det verkar ju vara det rätta alternativet för mig att köra egen server i alla fall.
Kan du försöka specifiera vad du inte förstår så ska jag försöka hjälpa dig :)

Ett annat alternativ är att försöka hitta en beg Mac Mini och köra macosx inbyggda webdelning. Galet enkelt att komma igång faktiskt.

/K =)

Ska du köra egen server är det väl viktigt att kolla så att du verkligen har publikt ip-nummer.

Jag förstår inte glädjen över att köra egen server?

Jag gjorde det i några månader men kom snabbt fram till att de där hundralapparna/år är inte värt besväret med att ha en burk hemma som ständigt går och brummar samt skall underhållas. Tänker man efter lite så inser man faktist att det går på ett ut eftesom elräkningen skall betalas för maskinen.

Om en dator drar 0.1 [kW](utan skärm) så blir det 876 kWh på ett år. Dagens elpris med skatt, moms och nätavgifter är runt 1.5kr/kWh så elräkningen för en dator är över 1000kr/år. För 1000kr/år så får man ett skapligt stort och snabbt webutrymme. Dessutom är det med hårdvaru service och du slipper ersätta trasiga hårddiskar och trötta nättaggregat.

När det gäller utrymme så har jag hittills klarat mig långt på 100Mb, har väl ca 500bilder upp nu så det är snart dags att höja gränsen lite.

Det finns ingen mening med att ladda upp fullstora bilder för att visa på webben. Skärmen är sällan större än 1200x1600 men så skall det finnas lite marginaler på skärmen. Jag lägger sällan upp bilder över 800x600, mer vanligt är det med 640x480 för att passa 1024x768 skärmar.

använd valfritt webbsystem för att lägga upp lågupplösta bilder, webbhotell eller flickr eller nått.

maila de högupplösta bilderna (med samma filnamn) på ett Gmailkonto som dina vänner har lösenordet till, så finns de alltid tillgängliga om de vill printa ut dem. (jpg hög kvalité)

lite bökigt men funkar

2,7 GB gratis är väl inte så pjåkigt?

Här är också en lösning, som kan vara praktisk för en del...

"Diino" - Lite över budget, men endast med några hundringar. Du kan ochså lyssna på dina mp3'or från denna lagringsplats och skapa konton för olika kunder eller kompisar. Och ge dem egna "logins".

http://www.diino.se/networking.html

OBS! Inga bländande hastigheter man laddar upp material.

Anddje skrev:
18 MB!? Hur lyckas Nikon? Min 5D, även den med 6mp, levererar .jpg i 4-5mb och rawfiler i 8-10mb och en polares 350D med 2mp mer ger i stort sett samma filstorlekar (liiite större förstås, men knappt 1mb).

Oj, jag tänkte tiff jag...

Joel Höglund skrev:
Ska du köra egen server är det väl viktigt att kolla så att du verkligen har publikt ip-nummer.
Självklart har han ett "publikt ip", däremot kan det vara smidigt att ha ett statiskt ip, det finns dock program som redirectar adressen när man byter ip om man har dynamiskt (vilket dom flesta ADSL-användare har).

Anddje skrev:
Självklart har han ett "publikt ip", däremot kan det vara smidigt att ha ett statiskt ip, det finns dock program som redirectar adressen när man byter ip om man har dynamiskt (vilket dom flesta ADSL-användare har).

Det är just därför jag valde no-ip.com. Där laddar man hem en liten klientapplikation som kan snurra, i vilken dator du önskar, i ditt lokala nätverk. Det talar kontinuerligt om för no-ip vilket ip-nummer du har. (Detta gäller om du kör bakom en brandvägg eller annan router.)

AnWi skrev:
Det är just därför jag valde no-ip.com. Där laddar man hem en liten klientapplikation som kan snurra, i vilken dator du önskar, i ditt lokala nätverk. Det talar kontinuerligt om för no-ip vilket ip-nummer du har. (Detta gäller om du kör bakom en brandvägg eller annan router.)
Nu menar du att du har dynamiskt ip internt i ditt LAN? Mot internet (WAN) sen har du ett annat ip som du får tilldelat dig från din ISP t.ex. Telia eller BBB, Där har dom flesta också dynamisk IP-adress, no-ip.com och dyndns.org har program för det med.

Anddje skrev:
Nu menar du att du har dynamiskt ip internt i ditt LAN? Mot internet (WAN) sen har du ett annat ip som du får tilldelat dig från din ISP t.ex. Telia eller BBB, Där har dom flesta också dynamisk IP-adress, no-ip.com och dyndns.org har program för det med.

Jag har ett dynamiskt ip-nummer från min ISP. Det tilldelas min brandvägg. Bakom den har alla mina datorer lokala ip-nummer. Jag kör DNS och tilldelar ip efter MAC-adressen så de alltid får samma lokala nummer.

Applikationen kollar vilket ip-nummer no-ip ser. Jag kan inte förklara det på något annat sätt. Det har alltså ingenting med datorns ip-nummer att göra.

När domänen är no-ip.com routar no-ip vidare till mitt ip om adressen är rätt. I brandväggen har jag bara öppnat port 80 och styr den till linuxburken. Viola!

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar