Advertisement
ANNONS
Annons

Webpublicering vs. skärmkalibrering...

Produkter
(logga in för att koppla)

zebulon

Aktiv medlem
(Visst, detta är inte ett originellt ämne men jag hittade inget svar under denna rubrik iaf)

Har en Eye-One 2 colorimeter sen en tid tillbaks och utskrifter o framkallning stämmer numera väldigt bra överens med bildskärmens visning. Det blev en rejäl ändring från tidigare då jag kisat med ögonen i Adobe Gamma. Men;

Jag har problem med sRGB och min hårdvarukalibrerade skärm. När jag i PS använder convert to profile från Adobe RGB till sRGB blir bilden helt galen i färgtonerna när jag tar upp den i tex IE. Jag har istället konverterat till min egen profil som skapas av Eye-One colorimetern och tycker att det stämmer bättre när jag kollar i Browsern (på min skärm !!!). Rätta mig om jag har fel men Win IE använder inte färgprofiler alls och det är samma bild jag får när jag förhandsgranskar i PS under "Save for Web...". Eftersom min kalibrerade skärm inte "gillar" sRGB är frågan vad som är smartast att använda när andra ska titta!?

Nån som har liknande funderingar...

/JOnas

zebulon skrev:
Rätta mig om jag har fel men Win IE använder inte färgprofiler alls och det är samma bild jag får när jag förhandsgranskar i PS under "Save for Web...". Eftersom min kalibrerade skärm inte "gillar" sRGB är frågan vad som är smartast att använda när andra ska titta!?

Windows IE använder inte skärmprofiler. Save for Web kan du ställa färghanteringen på flera olika sätt. Klicka på den lilla triangeln du ser högst upp till höger och du får flera varianter. Jag väljer Windows (sRGB) bland dessa och får då en uppfattning om hur bilden kommer att se ut.

Stefan

Jag är inne på samma tema..
Och klurar lite..

Detta är det förhållande som råder just nu. När jag tittar i lightroom eller ps så ser bilden ut som jag har tänkt mig. Konverterar i photoshop från adobe rgb till srgb, bilden ser fortfarande ut som jag har tänkt mig.

Sparar i save for web. Där har vi ovan nämnda flik som du har nämnt. Där har vi bland annat "Standard windows colors", när jag markerar det alternativet så ser det ut som jag har tänkt mig.. Men sedan har vi uncompensated colors, när detta alternativ är markerat så är färgerna helt urblåsta och fula.

Dock när jag så sparar oavsett vad jag markerat (antar att det bara är ett visningsalternativ) så när man tittar på bilden i ie, firefox eller i basic visningsprogrammet i windows så är det just dessa urblåsta bilder som visas inget annat.

Jag undrar om det är fel på skärmprofil eller vad som egentligen är fel. Mig veterligen har jag kalibrerat min skärm så gott det går med ett kalibreringsverktyg. Det är lite svårt att veta vad som skulle hända om man faktiskt skrev ut en sådan bild.. hur den skulle se ut... vore intressant att höra kommentarer.

Bilden som jag nämnt är för övrigt. Den första bilden i mitt album med moln och telefontrådar.

Shinryuu skrev:
Sparar i save for web. Där har vi ovan nämnda flik som du har nämnt. Där har vi bland annat "Standard windows colors", när jag markerar det alternativet så ser det ut som jag har tänkt mig.. Men sedan har vi uncompensated colors, när detta alternativ är markerat så är färgerna helt urblåsta och fula.

Dock när jag så sparar oavsett vad jag markerat (antar att det bara är ett visningsalternativ) så när man tittar på bilden i ie, firefox eller i basic visningsprogrammet i windows så är det just dessa urblåsta bilder som visas inget annat.
Det du ser när du väljer Okompenserad färg är att du får en visning som stämmer för din skärm. Windows-visning är ett försök att visa bilden som den ser ut på en genomsnittlig skärm vad det nu är.

Det verkar helt enkelt som din skärm ligger långt från vad en genomsnittlig skärm visar. Den kanske är mycket bättre eller mycket sämre än standardskärmen.

Stefan

Shinryuu skrev:
Bilden som jag nämnt är för övrigt. Den första bilden i mitt album med moln och telefontrådar.
Dina moln är kraftigt gröna i tonen. Även den blå färgen har fått en stark dragning mot grönt. Det behöver jag inte en kalibrerad skärm för att se, de vita molnen har ett betydligt högre värde i den gröna kanalen än i rött, och den blå är ännu lägre. Det innebär ju att du har en gulgrön färg på himlen.
Stefan

Jo, detta är dock inte helt neutral bild. Något som jag velat åstadkomma.. Det är snarare själva den upplevda skillnaden mellan när jag tittar i ps och utanför som jag vill åt.

Vad det skulle kunna bero på.

Shinryuu skrev:
Jo, detta är dock inte helt neutral bild. Något som jag velat åstadkomma.. Det är snarare själva den upplevda skillnaden mellan när jag tittar i ps och utanför som jag vill åt.
Jag beskrev bara hur den såg ut på min skärm, så att du vet att den är markerat grön i normala fall.

Du kommer aldrig att se bilden på samma sätt i Photoshop och i en webbläsare som Windows IE. Det enda tillfället detta händer är om du har en skärm som är exakt på genomsnittet av skärmar.

Stefan

Om jag laddar ner din bild och ställer vitbalansen (den mittersta pipetten i levels i PS), så blir resultatet som nedan. (Om jag inte fick göra så här, så meddela Fs, så raderar de bilden.)

Bilagor

• whitebalanced.jpg
    whitebalanced.jpg
    79.1 KB · Visningar: 188
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar