Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webbalbum för min hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

pip

Aktiv medlem
Har en domän hos One.com
Och ska nu göra album från vårt bröllop. Tyckte att dom hade ett bra utbud då man kan bjuda in sina besökare via mail och "gradera" dom som familj, vänner och kollegor. Det som är mindre bra MYCKET mindre bra är att alla som man bjuder in har möjlighet att dela bilden. Det finns en rubrik vid varje bild som heter SHARE och där får våra inloggade besökare en massa val hur dom kan dela denna bild som dom var först tvungen att bli inbjuden till att se och sedan logga in för att se. Och sedan visar den all exif-info, jag också kan vara utan.

Så nu undrar jag finns det något webbalbum jag kan ha på sidan där gästerna blir inbjudna och måste ha lösen för att komma åt. Helst ska man kunna dela in dom i olika grupper. Och där dom inte ser exif-infon och dom nte erbjudes att dela bilden.

Har en domän hos One.com
Så nu undrar jag finns det något webbalbum jag kan ha på sidan där gästerna blir inbjudna och måste ha lösen för att komma åt. Helst ska man kunna dela in dom i olika grupper. Och där dom inte ser exif-infon och dom nte erbjudes att dela bilden.

Googles Picasa

Har inte så stor koll på Picasa. Måste man ha en särskild adress där? Typ som flickr måste man ha en yahoo.
Har du något exepel på en "inbakad" Picasasida på någon hemsida?

Har inte så stor koll på Picasa. Måste man ha en särskild adress där? Typ som flickr måste man ha en yahoo.
Har du något exepel på en "inbakad" Picasasida på någon hemsida?

Jag ber om ursäkt att jag inte lade märke till att det var en inbäddad sida du sökte efter. Picasa hanterar du via Google (du måste ha ett googlekonto, men det kostar inget). Albumen kan vara öppna eller stängda. En länk skickas från Picasa till angivna mejladresser. Det funkar bra tycker jag. Jalbum (http://jalbum.net/) är ett bra gratis alternativ för websidor. Ett exempel på ett inbäddat album hittar du t.ex. på http://www.fkpan.se (Gå till Galleriet). En sida kan ju lösenordsskyddas så att användarna måste logga in för att se något. Men lösenordsskyddet hanteras av sidan, inte Jalbum. Men kanske det finns ett skal ("skin") för Jalbum som kan hantera lösenordsskydd?

Nej det var mitt fel. Sa inget om inbäddad heller.
Besökarna på min Picasa-sida måste dom ha ett google-konto eller räcker det med ett lösenord?
Flickr som jag har så måste ju alla göra en egen användare och dom måste ju ha en yahoo-mail. Å det är ju inte alla som har det.
Nu har jag fått bort delningsknappen på albumet iaf. Men EXIF-info är stadigt kvar. One.com sa att den infon får jag själv ta bort från bilderna??
Hur gör man det på ett smidigt sätt på cirka en 300 bilder??

Dina besökare behöver inte ha ett konto. Picasa skapar en unik url som dina besökare använder. Den styr vilka rättigheter dom får efter dina val. I ditt webbalbum kan du se vilken kod du ska använda för att bädda in bilderna på en hemsida också. Jag gissar dock att det kan vara svårt att kombinera inbäddade album med ett skydd för visning.

Nej det var mitt fel. Sa inget om inbäddad heller.
Besökarna på min Picasa-sida måste dom ha ett google-konto eller räcker det med ett lösenord?
Flickr som jag har så måste ju alla göra en egen användare och dom måste ju ha en yahoo-mail. Å det är ju inte alla som har det.
Nu har jag fått bort delningsknappen på albumet iaf. Men EXIF-info är stadigt kvar. One.com sa att den infon får jag själv ta bort från bilderna??
Hur gör man det på ett smidigt sätt på cirka en 300 bilder??
Vad gör det att exif-taggarna finns kvar?
Vill du ta bort dom så är tex FastStone Photo Resizer både gratis och bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar