Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VR-VC-OS Bildstabilisering till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

sacce

Aktiv medlem
vilken objektiv tillverkare har lyckats bäst med sin bildstabilisering?

personligen så har jag bara ägt Nikon objektiv med stabilisering,
men jag har funderat på hur dom andra märkenas stabilisering presterar?

är det nån som har haft flera objektiv från olika tillverkare som kunnat jämföra?

Av vad jag sett i tester så verkar stabiliseringen vara lika effektiv hos alla tillverkare. Där det kan skilja är inte så mycket mellan tillverkaran som från vilken generation stabilisering ät från. Ett Nikonobjektiv som släpptes på 90-talet klarar att stabilisera 1-2 steg, medan ett objektiv från de senaste åren klarar 2-4 steg oavsett tillverkare.

Dpreview har testet stabiliserade objektiv från de flesta tillvekare där du kan jämföra resultaten. Tex Nikon 18-200, Sigma 18-200 och Tamron 18-270.
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-200_3p5-5p6_vr_afs_n15/
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_18-200_3p5-6p3_os_n15/
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_18-270_3p5-6p3_vc_n15/

jo hur dom presterar var för sig kan man ju läsa lite överallt.

det jag menade var mer hur dom presterar mot varandra
typ ifall nån har gjort ett test eller fått nån uppfattning.
tex om Sigmas OS spöar Tamrons VC?
eller Nikons VR örfilar båda 2?

Svårt att göra sånna tester helt vetenskapligt, men som skrevs - tekniken blir bättre med åren och generellt sätt så brukar den vara bättre i dyrare optik också.

Alla system har lite problem i vissa förhållande - dessa förhållanden är olika för olika objektiv, men jag tror att det är lika svårt att skilja tillverkare på detta likväl som att säga att en forc focus är sämre eftersom den har mindre spolarvätskebehållare än en fiat panda...

så svårt skulle det inte vara tycker jag.
kamera på en skakande rigg, fast motiv o byta objektiv

kanske borde maila nån tidning? kanske vore ett bra repotage?

Det är nog inte helt enkelt att skapa en testrigg som helt kan efterlika en människas skakningar. Så resultatet med en testrigg kan mer eller mindre felvisande beroende på hur noggrann konstruktören av den varit.

Det gäller att bygga en rigg som genererar vinkelrörelser med rätt amplitud och frekvens och som varierade de på liknande sätt som en människa.

så svårt skulle det inte vara tycker jag.
kamera på en skakande rigg, fast motiv o byta objektiv

kanske borde maila nån tidning? kanske vore ett bra repotage?

Tro mig, det är svårt att testa på ett rättvist sätt, många har försökt och mest fått ganska förvirrande resultat som inte alltid stämmer så väl med praktiska erfarenheter :)

Om du testar på en rigg så får du veta hur bra objektiven stabiliserar för den riggen - hur det sedan fungerar i händerna på olika människor vet man fortfarande inte så mycket om. Olika objektiv är olika lätta att hålla på ett bra sätt - dessutom varierar den saken med person. Somliga föredrar tunga objektiv (som jag), andra lätta, vissa har stora händer, andra små, en del har starka armar och axlar, andra inte. En del har mer skakiga händer, andra mer stabila, en del har bättre andningsteknik än andra. Sådant kommer inte fram vid ett riggtest.

En av de franska tidningarna kör med, vad jag tycker, ändå är det bästa testet. De låter några personer ta många likadana bilder på frihand av samma motiv och med allt längre tider. Sedan ser de vid vilka tider de olika personerna med relativt god säkerhet kan ta skarpa bilder.

Men för att besvara din ursprungsfråga: stabiliseringstekniken är ganska välkänd vid det här laget och det skulle inte förvåna mig om mycket av komponenterna i de olika stabiliseringssystemen i själva verket kommer från samma underleverantörer :)

Jag är söker på att fotografens förmåga att hålla i kameran betyder mycket, mycket mer än eventuella skillnader mellan märkena.

ANNONS