Omar skrev:
Hej
Menar du att 200-400 är långsamt i AF?
Min kompis har det och 500mm och jag har för mig att han tycker AF är snabbt med 200-400mm.
Han är väldigt nöjd med 200-400mm, använder det oftare än sitt 500mm, klart mindre och lättare samt har VR och extremt bra närgrens och zoomfunktion.
MVH
Omar
JA, så här långt är jag inte imponerad av AF. Den är rent av trött i Full AF och med konvertern på är du "lika snabb" manuellt.
I begränsad AF går det fort..och rätt fort med konverter. =)
Det är väl en viss skillnad även hos Canon på Full och Begränsad AF ? Så det kanske är som det ska..
Men Största problemet är att den är skrämmande dålig på exaktheten emellanåt. (sitter väl i kameran, men har inte märkt detta med den vanliga optiken.)
Stod så sent som igår och tittade på en koltrast ca 30m bort, den satt på en gren helt öppet.. i medljus..säkert 2m framför lövverket bakom.
Hur tydligt och fint som helst.
Fågeln var i sökaren 3 gånger så stor som mitt sensorn. Men AF nä..fick ställa inget manuellt.
Det är ju inte riktigt klokt, tycker jag.
Vill gärna minnas att min F5 och sigmas 500/4,5 var väldigt exakta, kanske inte snabbare då men iaf träffade det rätt oftare.
Jag känner/tror att det måste vara något som ska justeras i kameran eller optiken.
AF C med alla 11 fungerar riktigt halvdant, så den kör jag inte på.
AF C med Grupp..fungerar bra men är lite för osäker ibland, även på tydliga mål..iaf i mina ögon.
Det hjälper mig för lite att få svinskarpa bilder på matande doppingar tex...där det ofta är små, kvicka rörelser..som iaf jag vill att kameran ska hänga med på.
AF S är så gott som felfri...utom i alla 11.
Men det kommer ju en Firmware till D2x i höst så ..jag håller tummarna...för jag får ju ingen superhjälp direkt från Nikon heller kan ju tilläggas.
Utrustning för 130" ger ingen cred i den firman. =)