Annons

VR till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Har letat runt för att hitta prime linser med VR till Nikon men det verkar ju knappt finnas några.
Hittat en 300 2.8 , är det bara jag som är dålig på att leta ?

/Andreas

Tjenare.

Nu är jag verkligen inget teknikproffs, men jag kikade på www.nikon.se och där såg jag flera VR-gluggar.

AF-S Nikkor VR 70-200 f/2.8G IF-ED
AF VR Zoom-Nikkor 80-400 f/4.5-5.6D ED
AF-S VR 200-400 f/4G
AF-S VR 200 f/2

Hälsningar,
Sebastian

Sebastian Glan skrev:
Tjenare.

Nu är jag verkligen inget teknikproffs, men jag kikade på www.nikon.se och där såg jag flera VR-gluggar.

AF-S Nikkor VR 70-200 f/2.8G IF-ED
AF VR Zoom-Nikkor 80-400 f/4.5-5.6D ED
AF-S VR 200-400 f/4G
AF-S VR 200 f/2

Hälsningar,
Sebastian
Han letade efter objektiv med fasta brännvidder. Dom du har listat är zoomobjektiv.

Ah... fel av mej.
Ja, då hittar jag inte heller speciellt många. Kan bara se AF-S VR 200 f/2 och AF-S VR 300 f/2.8G.

/Sebastian

Hej Andreas

Funderar du på ny glugg med VR? Vill ha prime för den är skarpare?

Zoom har blivit bra och idags läget om jag hade fortfarande varit Nikonägare hade jag nog funderat på Nikon 200-400mm VR.

Enligt denna test

http://www.biglens.com/reviews/nikon300200400.htm

skall den tyligen vara skarpare i 400mm läget jämfört med 300mm f/2.8 + 1.4xTC. Närgränsen är grym på den. En kompis till mig har den och är nöjd med den.

Annars tänk på ditt efternamn med C.

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Vet ni! När jag klickade på denna tråd så öppnades 100 fönster! Hur kan det komma sig?

Annars så ville jag säja att som ägare till 70-200 mm VR-lins så vill jag påpeka vad som sagts pånätet att denna lins i princip är lika skarp som prime-linser, åtminsståne lika skarp som min 105 mm macrolins..

hmm... minskar skakningsoskärpan?
Finns det ngn stan nån guide till alla förkortningar på objektiv?

Andreas K skrev:
Har letat runt för att hitta prime linser med VR till Nikon ...
Scratchen skrev:
Han letade efter objektiv med fasta brännvidder.

Jaha, så det är det "prime" betyder. Trodde det betydde normalobjektiv (alltså motsvaramde 50mm för småbild).

/Magnus
Som är på språkpolis-humör och tycker man ska använda de svenska termerna när man skriver på svenska.

Tackar för all information.
Ursäkta språkpolisen , har suttit och läst så många engelska sidor att jag halkade dit på en engelsk term.

Jo Omar , jag vill ha bildstabilisering och lägre vikt.
Nikon verkar inte ha samma focus på IS som Canon har.
Min Sigma 120-300 har börjat krångla på min D70 så jag blev lite småsur och började titta runt efter alternativ.

Lutar mer och mer åt att jag byter till Canon stallet om inte Nikon spottar sig i näven och hostar fram fast 400 och 500 med VR.
Även om det kostar, man får väl ta och börja spara.

Andreas K skrev:
Tackar för all information.
Ursäkta språkpolisen , har suttit och läst så många engelska sidor att jag halkade dit på en engelsk term.

Jo Omar , jag vill ha bildstabilisering och lägre vikt.
Nikon verkar inte ha samma focus på IS som Canon har.
Min Sigma 120-300 har börjat krångla på min D70 så jag blev lite småsur och började titta runt efter alternativ.

Lutar mer och mer åt att jag byter till Canon stallet om inte Nikon spottar sig i näven och hostar fram fast 400 och 500 med VR.
Även om det kostar, man får väl ta och börja spara.

Hej

Som sagt hade jag nog skaffat ett Nikon 200-400mm VR eftersom du har Nikon. Jag bytte till Canon från Nikon 2001? och då var Nikon relativt långt efter Canon (saknade bildstabilisator på stora telen), men idag vet jag inte om jag hade bytt då Nikon har kommit starkt och har släppt många fina grejor.

Själv är jag nöjd med mitt Canon 500mm IS USM och fungerar bra med 2xTC. Eftersom 500mm gör mig ibland lite stationär pga vikten så har jag införskaffat mig ett Canon 400mm DO IS USM för långvandringar. Väger bara 1.9kg och är bara 23 cm lång, tex Nikons 300mm f/2.8 väger nästan 2.9kg, dvs ca 1 kg mer. 400mm DO är tyvärr inte så skarp som de andra supertelena, så det är ett "komprimiss" objektiv. Objektivet verkar ändå vara rätt lovande, bara haft det i två veckor och inte varit ute så mycket pga det dåliga vädret.

Här kommer i alla fall bilder som jag har tagit någon kväll med 400mm DO

OBS. Klicka på original under bilden, annars försämras kvaliten.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/canon_400mm_do_f4_test_gallery

MVH

Omar

Fler än jag som saknar

Nikkor 300/4 VR och 500/4 VR?

allra mest det förstnämnda,

var håller dom hus tro? Kommer dom och i så fall när, och om inte...varför?

Goran skrev:
Fler än jag som saknar

Nikkor 300/4 VR och 500/4 VR?

allra mest det förstnämnda,

var håller dom hus tro? Kommer dom och i så fall när, och om inte...varför?
Jag håller med dig helt och fullt. Jag är Nikonist, men kan inte låta bli att gräma mig över Nikons nonchalanta syn på kundernas behov. De har liksom alltid kört sitt eget race. Canon å andra sidan verkar jobba väldigt hårt på att tillfredställa kunderna önskemål. De har till många av sina proffsobjektiv ett ljussvagare men lika kompetent alternativ, framför allt lika välbyggda. Ex 17-40 4,0, 70-200 4,0, 300 4,0 IS USM. De har också ett större utbud av bra objektiv i mellanklassen. Jag blir lite avundsjuk när jag jämför priser på deras macroobjektiv 60 2,8 och 100 2,8, 180 3,5, de ligger helt rätt i pris. Många av deras gluggar som är minst lika bra som Nikons motsvarigheter ligger 2, 3, 4 tusen lägre i pris. Ibland undrar jag hur Nikon tänker. Med de skilnaderna i prisbild kan det bara vara en tidsfråga innan Canon totalt dominerar marknaden.

vr gluggar

nikon har några men inte många. deras 200 och 300 vr
objektiv är för övrigt en fröjd att använda.
speciellt deras 200 med bländare 2 ett helt otroligt objektiv. speciellt med tanke på det kort skärpedjup man får. Utanför skärpan finns således en väldigt fin oskärpa sen blir så markant direkt.

ska leta fram nått bra exempel sen.

Problemet för naturfotografer som ofta fotar i dåliga ljusförhållande tillsammans med Nikons sämre brushantering vid höga ISO tal gör att man fotar i B ligan.
Det saknas 500 och 600 f4 VR och det verkar inte bli någon förändring inom den närmaste tiden.

De "proffs" nikon som finns m VR är väl bara
105 macrot, 70-200, 200, 300, 200-400.

Nikon svenska är j-vligt loja av sig och verkar inte veta mycket, får en känsla av att de inte VILL veta mycket heller. Personalrotation kanske behövs?

Svaret på När en 500 m VR kommer är "inte inom överskådlig tid" enl nån på nikon proffs (?) eller så vet han bara inte..

Nu har jag ju fått mitt 200-400 iofs, så skulle jag inte byta mot 500...Då jag redan ofta har haft nytta av just zoomen, jag ligger still och zoomar istället för att riskera att störa genom att backa. En del nya bilder hade inte gått att ta med ett 500. (även pga brist av VR)

Jag plåtar en hel del blommor med det åxå...vilket blir sanslöst gött, har även 1,4x , 1,7x på och m 2m närgräns blir det som macro. =)
(2x är ingen ide på denna tror jag) 1,4x är klockrent, 1,7x tycker jag syns litelite,..kommer mest ha 1,7x som nödfall..och vid lååångsamma mål..1000mm/f7.

Men här går jag iaf motvilligt upp på 160-200iso
eftersom jag har NoiseNinja att efterbehandla med.

Men det är verkligen en utmaning att ta snabba AF bilder. Det är inte så väldigt snabbt, eller framför allt exakt.

(antagligen har jag något AF problem i kameran/200-400 gluggen..och hoppas på uppdateringen av firmwaren i höst. Annars blir det garantitest..Via nikon får du kalla handen.)

Med nikons sjuka optikpriser så är det ju bara att byta märke om du ändå inte köpt ett Proffshus till nikon ännu? senast jag såg var ca90 för ett nikon 500 utan VR. Canon låg på Ca65 med IS

200-400 är verkligen mest optik för pengarna och det "enda " alternativet för en nikonist...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto