Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
VR eller inte
- Trådstartare Bleking
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Utan tvekan VR!
Det skulle vara lagstadgat att alla objektiv skulle ha VR
Det skulle vara lagstadgat att alla objektiv skulle ha VR
Christian_Jönköping
Aktiv medlem
Jag köpte min D3100 med 18-55 utan VR, mest för att jag ville betala lite mindre.
Eftersom det är min första systemkamera så har jag inget att jämföra med, hade ingen aning om att det skulle vara någon extrem skillnad.
Eftersom det är min första systemkamera så har jag inget att jämföra med, hade ingen aning om att det skulle vara någon extrem skillnad.
NiklasP
Aktiv medlem
Dum fråga kanske och lite trådstöld men är Nikons VR och ex.vis Sigmas OS likvärdiga i funktion?
mm, Är väll så att nikon har egenrätt på VR och ingen annan får använda dom orden men är ju samma grej
FilipAhlander
Aktiv medlem
Dum fråga kanske och lite trådstöld men är Nikons VR och ex.vis Sigmas OS likvärdiga i funktion?
Samma funktion, olika namn
Vibration reduction och optical stabilization
Till trådskaparen:
Fördelar med VR:
Skarpare optik
du får tillgång till VR
Fördelar utan VR:
du sparar ett par hundralappar
Marcus_Nilsson
Aktiv medlem
Olika namn för samma sak.
Nikon = VR
Canon=IS
Sigma=OS
Tamron=VC
iBoat
Aktiv medlem
Till trådskaparen:
Fördelar med VR:
Skarpare optik
du får tillgång till VR
Fördelar utan VR:
Skarpare optik? Hur menar du då?
keroan
Aktiv medlem
Till trådskaparen:
Fördelar med VR:
Skarpare optik
du får tillgång till VR
Fördelar utan VR:
En annan fördel med UTAN VR är att man får ED-glas... Det har inte VR-versionen.
Mankan G
Aktiv medlem
Nä men 16-35, 16-85, 24-105 etc har det.
VR är en gudagåva som jag inte skulle vilja vara utan. Dock får det inte vara på bekostnad av bildkvaliteten så om 18--55 är avsevärt bättre optiskt än 18-55VR så hade jag ..... inte köpt någon av dem. De är bägge alltför begränsade för att vara intressanta. Brännviddsområdet eller den begränsade bländaren kan jag leva med men inte i kombination.
Är ni säkra på att 18-55 VR saknar VR? Att jag frågar beror på att Nikon inte längre märket ut sina ED konstruktioner alla gånger. Tex så saknar AF-S28-300 (den nya) denna märkning trots att den har ED glas.....
VR är en gudagåva som jag inte skulle vilja vara utan. Dock får det inte vara på bekostnad av bildkvaliteten så om 18--55 är avsevärt bättre optiskt än 18-55VR så hade jag ..... inte köpt någon av dem. De är bägge alltför begränsade för att vara intressanta. Brännviddsområdet eller den begränsade bländaren kan jag leva med men inte i kombination.
Är ni säkra på att 18-55 VR saknar VR? Att jag frågar beror på att Nikon inte längre märket ut sina ED konstruktioner alla gånger. Tex så saknar AF-S28-300 (den nya) denna märkning trots att den har ED glas.....
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
. Tittar man på Nikons fina normalzoom 24-70 f/2,8 finns den inte med VR.
Men väldigt många som har den skulle oerhört gärna vilja ha VR i sina fina 24-70or
perstromgren
Aktiv medlem
Är ni säkra på att 18-55 VR saknar VR?
"... saknar ED", menar du. Bäst att klargöra för de osäkra läsarna.
Per.
Bleking
Medlem
Självklart. Sorry
Tack för alla svar kul och få höra era åsikter.
Fortsätt gärna.
Nu undrar jag vad ed-glas är?
Tack
Helmetrock
Aktiv medlem
Kika på Sigma 17-70/2,8-4,0 OS om du vill ha ett fint prisvärt objektiv med bra ljusstyrka, bildstabilisering och fin bildkvalité!
ED-glas är glas av ett annat material som korrigerar för brytningsfel i de andra glasen i objektivet. De är dyrare så det är något de gärna sparar in på.
ED-glas är glas av ett annat material som korrigerar för brytningsfel i de andra glasen i objektivet. De är dyrare så det är något de gärna sparar in på.
Mankan G
Aktiv medlem
Tack för alla svar kul och få höra era åsikter.
Fortsätt gärna.
Nu undrar jag vad ed-glas är?
Tack
Vill minnas att ED står för Exta low dispersion eller något sådant. Dvs en glassort med ett lågt brytningsindex. Det bryter alltså ljuset på ett sätt som är mer önskvärt i vissa linser i objektiv.
Överasatt till ren svenska så betyder det att du får mindre felfärgade konturer runt formerna i bilderna.. CA och annat.
keroan
Aktiv medlem
Har bestämt mej för att köpa en 3100D som min första systemkamera.
Till frågan då, finns ju kit med 18-55 VR och utan VR vilket skall man välja som nybörjare.
Fördelar o nackdelar hade ju vatt kul o höra.
Tack
Titta också på D3100 med 18-105
Då får du bättre zoomomfång, VR och ED-glas.
Något att växa i som nybörjare.