Annons

VR eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Bleking

Medlem
Har bestämt mej för att köpa en 3100D som min första systemkamera.
Till frågan då, finns ju kit med 18-55 VR och utan VR vilket skall man välja som nybörjare.
Fördelar o nackdelar hade ju vatt kul o höra.
Tack

Jag köpte min D3100 med 18-55 utan VR, mest för att jag ville betala lite mindre.
Eftersom det är min första systemkamera så har jag inget att jämföra med, hade ingen aning om att det skulle vara någon extrem skillnad.

Nikons kitglugg 18-55 är överlägsen utan VR. Den levereras med ED-glas, något man sparade in på när man tillförde VR. Upptill 70mm ser jag det som onödigt med bildstabilisering. Tittar man på Nikons fina normalzoom 24-70 f/2,8 finns den inte med VR.

Nä men 16-35, 16-85, 24-105 etc har det.

VR är en gudagåva som jag inte skulle vilja vara utan. Dock får det inte vara på bekostnad av bildkvaliteten så om 18--55 är avsevärt bättre optiskt än 18-55VR så hade jag ..... inte köpt någon av dem. De är bägge alltför begränsade för att vara intressanta. Brännviddsområdet eller den begränsade bländaren kan jag leva med men inte i kombination.

Är ni säkra på att 18-55 VR saknar VR? Att jag frågar beror på att Nikon inte längre märket ut sina ED konstruktioner alla gånger. Tex så saknar AF-S28-300 (den nya) denna märkning trots att den har ED glas.....

Senast ändrad:
Kika på Sigma 17-70/2,8-4,0 OS om du vill ha ett fint prisvärt objektiv med bra ljusstyrka, bildstabilisering och fin bildkvalité!

ED-glas är glas av ett annat material som korrigerar för brytningsfel i de andra glasen i objektivet. De är dyrare så det är något de gärna sparar in på.

Tack för alla svar kul och få höra era åsikter.
Fortsätt gärna.
Nu undrar jag vad ed-glas är?
Tack

Vill minnas att ED står för Exta low dispersion eller något sådant. Dvs en glassort med ett lågt brytningsindex. Det bryter alltså ljuset på ett sätt som är mer önskvärt i vissa linser i objektiv.

Överasatt till ren svenska så betyder det att du får mindre felfärgade konturer runt formerna i bilderna.. CA och annat.

Har bestämt mej för att köpa en 3100D som min första systemkamera.
Till frågan då, finns ju kit med 18-55 VR och utan VR vilket skall man välja som nybörjare.
Fördelar o nackdelar hade ju vatt kul o höra.
Tack

Titta också på D3100 med 18-105
Då får du bättre zoomomfång, VR och ED-glas.
Något att växa i som nybörjare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar