Annons

Voigtländer BESSA III 667 Folding camera

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Startar upp en forumtråd i sann fotosides-anda. Men nu för en retrokamera i modern tappning som får det att vattnas i munnen på den analoge fotografen. Inget prylnörderi alltså, med kameror som kan filma, zooma, motorfocusera, gaffla och sånt onödigt tekniskt "fjanteri", utan en sanlöst snygg kamera för fotografer som tänker själva och vill ha full kontroll. Cosina Voigtländer överraskar än en gång med en kamera mot strömmen. Det började kring år 2000 med Bessa L och T, båda mätsökarkameror typ Leica förkrigsmodeller. Det fortsatte sedan med Bessa R, därefter R2 med M-bajonett och nu finns även Bessa R2A/M, R3A/M samt R4A/M och man har ett stort optikprogram med mätsökaroptik till det, alla med Leicas 39mm skruvfattning eller M-bajonett. Men den här gången är det inte fråga om vilken mätsökarmodell som helst utan en traditionell utfällbar bälgkamera i mellanformat för 120-film. Icke desto mindre intressant då den blir lätt att stoppa i t.ex jackfickan ihopfälld. Dessutom med möjlighet att välja mellan två format, de klassiska 6x6 och 6x7.

Bessa III presenterades från början som en Fujikamera men förmodligen har Cosina-Voigtländer varit med om att utveckla kameran redan från start. Och om den över huvud taget kommer att säljas som Fuji vet jag inte, men nu är den i alla fall officiellt lanserad som Voigtländer Bessa III och den byggs på Cosina-fabriken. Den har även en del likheter med Voigtländers föregående mätsökarmodeller. Likaså kan man se den som en vidareutveckling av de klassiska Voigtländer Bessa I och II från 1950-talet. Dessa var dock kameror med 6x9-format. Bessa I hade ingen mätsökare och i Bessa II hade man lagt till en sådan. I Bessa III har Voigtländer nu tillfört en kopplad exponeringsmätare och även tidsautomatik som val utöver manuell inställning. Förbättring av sökaren är också radikal mot de gamla modellerna. Slutaren är elektroniskt styrd men sitter fortfarande som en centralslutare i optiken om jag uppfattat det rätt. Med andra ord tyst och vibrationsfri.

Den som vill läsa mer om Bessa III kan kolla nyhetsartikeln på fotosidan eller: http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_home_e.html

Förutom diskussioner/spekulationer på olika forum, t.ex RF-forum, så lär det komma ett och annat om Bessa III på Stephen Gandys http://www.cameraquest.com/ efter hand.

Kameran är ju en frisk fläkt i dagens "härdsmälta" av sofistikerad digitalteknik som ska göra dig lyckligare. Men 50-talskonceptet med en analog mellanformatskamera försedd med utfällbar bälg tror jag håller än. I den här moderna tappningen i snygg retrodesign tror jag kameran kan bli efterfrågad. Det variabla mellanformatet och precis de funktioner man behöver ha gör kameran till ett perfekt verktyg. Lagom brännvidd (80mm) med normal-svagt vidvinkel för 6x7-formatet passar mig personligen vädigt bra. Och formulan (6 linser i 4 grupper) skvallrar om att den är en traditionell Planar snarare än en Heliar (även om det står Heliar på kameran). Jag vill gärna ha en Bessa III och satte därför upp mig på kölista hos Stephen Gandy direkt när nyheten om lanseringen kom. Priset spekulerar man i och jag läste någonstans att man tänkte sig max 1300 USD. Men det är förstås bara ren spekulation.

Senast ändrad:
Ojoj vilken skönhet. En sån skulle jag mycket väl kunna tänka mig såväl för landskaps- som för gatufoto!

Ojoj vilken skönhet. En sån skulle jag mycket väl kunna tänka mig såväl för landskaps- som för gatufoto!

Håller med, tror den kommer funka bra både för landskap och gatufoto. Och skaffar man 220-film får man plats med lite fler exponeringar per film. 24 6x6-rutor eller 20 6x7-rutor får man väl in på en 220-film? Lite dyrare att köpa 220-film dock men jag tror ändå det blir billigare. Dessutom kan man framkalla själv för halva kemikostnaden, eftersom man framkallar dubbla antalet rutor i samma kemimängd i dosan. Gatufoto med en Bessa III, det blir kul tror jag också.

Vacker!

Smäcker och ren, påminner lite om gamla Plaubel Makina. Jämfört med en Mamiya 67 eller Hasselblad går den ju ner i en ficka och kan mycket väl följa med i en axelväska som vardagskamera.

Undrar vilka mått och vikt den har, jag hittar inget på hemsidan. Kul också att man kan variera bildformatet mellan 6x6 och 6x7!

Undrar vilka mått och vikt den har, jag hittar inget på hemsidan. Kul också att man kan variera bildformatet mellan 6x6 och 6x7!
Genom att använda kända mått på bilderna (filmspolen, exponeringsytan) och räkna lite så kom jag fram till att den hopfällda kameran är 170x100x57 mm. På ett ungefär.

-- MW

Mamiya 6 är en bra kamera i liknande utförande och med i stort sett samma handhavande. Mamiya 6 är nog inte lika tunn som Bessa III667 eftersom objektivet enbart kan skjutas in till viss del. Men lika tysta är nog båda. Jag tycker att Mamiya 6 är en mycket trevlig kamera som dessutom är prisvärd begagnat nu.

Mamiya 6

Hittade denna Mamiya 6 på ebay. Zuiko 3,5/7,5 cm.
Kostar 631 US$
I alla fall något att jämföra med.

Bilagor

• Mamiya-6.jpg
    Mamiya-6.jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,220
Ganska vågat, men kul, att skapa en ny bälgkamera i dessa digitala tider. Om jag inte visste att jag inte skulle använda den, skulle jag själv vara sugen på en sån där.

Är det förresten inte lika prylnördigt att gå loss på gamla analoga mekaniska kameror, som digitala elektroniska dito? ;)

/afe

Ganska vågat, men kul, att skapa en ny bälgkamera i dessa digitala tider. Om jag inte visste att jag inte skulle använda den, skulle jag själv vara sugen på en sån där.

Är det förresten inte lika prylnördigt att gå loss på gamla analoga mekaniska kameror, som digitala elektroniska dito? ;)

/afe

Denna kamera är ny och dessutom elektronisk styrd.
(hade den varit helt mekanisk så vore den inte batteriberoende)

Prylnördig kan man nog vara på vad som helst. Gillar man inte kameror kan man ju börja med broderi på stramalj.

Kul det här att det blir sånt drag på en analog kamera
och priset verkar ju bli lockande =)
jo jag har funderingar över framdragningen ,
trodde först att det säkert va på klassiskt vis med fönster på bakstycken
men så kan det ju inte va , iomed att man kan köra med 220 film
så tåls ju inget fönster, o det verkar ju faktiskt va ett räkneverk
på ovansidan.
nån som vet säkert hur det funkar ?

Kandidat till Årets Kamera? 6x7 är ett fint format men valet av brännvidd var lite tråkigt. Jag vet att vissa vill ha mer vidvinkel, men jag hade gärna tagit en med 105mm.

Håller med, tror den kommer funka bra både för landskap och gatufoto. Och skaffar man 220-film får man plats med lite fler exponeringar per film. 24 6x6-rutor eller 20 6x7-rutor får man väl in på en 220-film? Lite dyrare att köpa 220-film dock men jag tror ändå det blir billigare. Dessutom kan man framkalla själv för halva kemikostnaden, eftersom man framkallar dubbla antalet rutor i samma kemimängd i dosan. Gatufoto med en Bessa III, det blir kul tror jag också.
Var hittar man sv/v 220-film idag? Verkar vara svår att få tag på, scandinavian photo har en, Tri-X som kostar mer än dubbelt så mycket som 120 och då är det ju ingen större mening med det. Photax har ingenting, inte heller Fotoimpex verkar ha några.

Var hittar man sv/v 220-film idag? Verkar vara svår att få tag på, scandinavian photo har en, Tri-X som kostar mer än dubbelt så mycket som 120 och då är det ju ingen större mening med det. Photax har ingenting, inte heller Fotoimpex verkar ha några.
Det tillverkas bara Tri-x i 220 numera (om jag inte missminner mig). När jag besökte Ilford förra året så kom frågan upp om de inte kunde spola upp FP4 och HP5 på 220, men när de visade oss maskinerna och förklarade hur det fungerade så stod det klar för alla att det är två HELT olika procedurer att spola upp 120 och 220 film. Så, tyvärr ...

-- MW

Silverprint i England säljer vanlig Tri-X 400 i 220 5-pack för 33.93 engelska pund. 2.76 tar de för en 120-Tri-X så det blir lite dyrare per bildruta med 220. Men meningen med 220 är inte att få billigare film utan att slippa byta film så ofta.

Kul det här att det blir sånt drag på en analog kamera
och priset verkar ju bli lockande =)
jo jag har funderingar över framdragningen ,
trodde först att det säkert va på klassiskt vis med fönster på bakstycken
men så kan det ju inte va , iomed att man kan köra med 220 film
så tåls ju inget fönster, o det verkar ju faktiskt va ett räkneverk
på ovansidan.
nån som vet säkert hur det funkar ?

Priset är ju inte satt än, bara spekulationer. Man drar fram på klassiskt vis med vredet på ovansidan och räkneverket sitter också där. Något filmfönster finns nog inte på bakstycket. Formatet kan bara väljas ett för varje film eftersom man får ändra på insidan av kameran.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto