Söderhamns-fotograf skrev:
Roligt att se alla bra bilder.
Synd bara att man inte ser mer Nikon!
Hej
Kommer förhoppningsvis mer Nikon i framtiden.
Jag är ingen sportfotograf, men Nikons nya 200-400 f/4 borde väl vara populär, kanske för ljussvag??. De har kommit med en massa fina grejor de senaste åren. En del påstår att AF är bättre på Nikon.
Canon har nog varit den dominerande inom sporten sedan EOS 1, då den hade snabbare AF än Nikon F4 och att Canon hade inbyggda AF-motorer i objektiven (USM).
Det tar ett bra tag innan man skulle se en stor svängning till Nikon, kostar ju mycket att byta så dyra utrustningar. Sedan tror jag att Canon lägger ner mycket mer pengar på reklam och jag har läst att Canon servar proffsen mer än vad Nikon gör??? På många ställen har inte Nikon varit närvarande? har läst det i alla fall.
Canon är ju lite större som företag, men en stor del är nog faxar och kopiatorer.
Canons vinst är mycket större, mer effektivt, färre utgifter?? Canon satsar mer på utveckling (kommer dock inte så mycket intressant, många år sedan sist). Nikon tjänar inte lika mycket pengar på sina kameror, dyrare att göra?? Kolla på vinten nedan.
Saxat från nätet (tas med nypa salt ?)
"Profits can only be evaluated in comparison to competitors. The fact that Nikon made money last year is not necessarily attributed to their competitive advantage but rather to the increased demand for digital cameras.
Here are some numbers from the annual reports, rounded to billions of yen.
Nikon (Imaging products) Sales: 417
Nikon (Imaging products) Operating income: 34
Canon (Cameras) Sales: 879
Canon (Cameras) Operating income: 174
So, as you can see, not only Canon sales ar emore than double (I even ignore the fact that Nikon rolls scanners into their imaging category), but their operating margin is much higher, so they make more money on each camera they sell.
On top of making higher profits, Canon looks into the future as well -- Canon's R&D expenses for 2005 not including those for business machines amounted to 170 billion yen, while Nikon spent a total of 27.
So, in summary, the future for Nikon looks relatively bleak, according to their own annual report."
Källa:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=18891814&page=1
MVH
Omar Brännström