Annons

Fotografer som tror de kommit längre än de har

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, ni har nog rätt. Var inte en helt genom tänkt post det här.

Men jag menar inte att de fotograferna jag pratar om är dåliga, utan mer att de "kunde varit bättre"

Jaja, det kanske inte var så bra det här.
Genomtänkt eller inte, en intressant diskussion. Men som många redan skrivit. Att lyckas som fotograf handlar om väldigt många andra faktorer än själva fotokunnande. Kontakter, utrustning, marknadsföring, våga ta steget att satsa framför allt.

Jag förfäras själv över vad etablerade fotografer ibland lämnar ifrån sig eller använder som slags reklam för sitt fotograferande.
 
1. Definiera "bättre" ... Det finns nog inte två människor som kan komma 100% överens om vad som faktiskt är en bra eller en bättre bild. De indviduella skillnaderna är mycket stora. Dessutom har vi stora kulturella skillnader. Exempel: Jag skulle nog gissa att en genomsnittlig bra svensk bröllopsbild skulle av den genomsnittlige amerikanen uppfattas som slarvig, oplanerad och inte tillräckligt smickrande. Medan den genomsnittlige bra amerikanska bröllopsbilden här i Sverige ofta uppfattas som stel, onaturlig, överarbetad och överretuscherad. Ingen av dem har direkt fel, vi har bara - i genomsnitt - ganska olika syn på bröllop och på hur bröllopsbilder kan och ska se ut.

2. Som yrkesfotograf tar du långt ifrån alltid ta de bilder du själv vill ta, du tar de bilder kunden vill ha, vad än sedan du själv tycker om saken. Kunden hyr in dig för att få de bilder de vill ha. Ganska ofta hyr de förstås in en fotograf som har ett bildspråk som de gillar och då blir det enkelt. Men ibland funkar det inte på det sättet och man tar bilder som man själv tycker är tråkiga eller konstiga, men så länge kunden är nöjd så är det bra bilder för kunden.

3. Många av dem du sett är kanske entusiaster som gör något de tycker är kul. Har de råd att hyra/köpa dyra fotogrejer, åka till en vacker plats och ha med en modell - varför inte? Skall vi stoppa alla som är kassa i fotboll från att vara med i korpfotbollen också? :)

Generellt: Här på Fotosidan lägger man ju upp bilder mycket för att få dem kommenterade av andra, det är oerhört lärorikt och givande. Faktiskt i synnerhet när man får kritiska (men konstruktiva) kommentarer. Det är också oerhört lärorikt att titta på andras bilder, fundera vad man känner och kommentera dem. Och även där är det kanske som mest givande just när det är något man inte gillar, man tvingas fundera vad det är, och formulera det som en vänlig, men kritisk, kommentar.

Kort sagt, kritik - både den man får och den man ger - är nyttigt, givande och en del av processen om man skall utvecklas.

Men, jag tycker ibland också man ser en tendens, både här och i många andra sammanhang, att inte kritisera andras bilder, utan snarare kritisera dem som personer för att de gör som de gör det de gör. Till exempel detta återkommande grälande på entusiaster som köper "onödigt dyra grejer", "prylar de inte klarar av" ... :) So what? Har de råd och har kul med grejerna, vilken skada gör det?

Väl talat!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.