Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vivitar till Canon eos 450d!? Tacksam för synpunkter!

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyahlinder

Ny medlem
Hej!
Har en Canon eos 450d som jag är sjukt nöjd över. Frågade min låtsaspappa om han hade några gamla objektiv/blixt(ar) sen hans analoga systemkamera, och det hade han ju såklart.
Så nu till min fråga; Kan jag använda Vivitars objektiv till min Canon eos 450d? Han använde dessa objektiv på sin Canon AE1. SJUKT TACKSAM FÖR SVAR! Ha en bra kväll! :>

Tyvärr inte utan adapter.

Canon AE1 och har FD-fäste, Canon 450D har EF-fäste.
Köper du adapter kan du använda det, men då med manuell fokusering.

EF kom i och att Canon började med sin EOS-serie, där den stora skillnaden var att objektiven fick autofokus.

Jahaa, vad synd.. Vart köper man en sån? Och vad ligger sen på i pris?

Är det samma med blixten? Lr funkar de? Tusen tack!

skippa tanken på Vivitar, är inte värt kostnaden.

Det finns moderna objektiv i samma klass som gamla V som kostar samma peng som en bra adapter och då slipper du manuella kontroller.

Blixtarna funkar kanske på kameran. Om inte så kan du säkert använda dom som slavblixtar som din pop-up blixt kan trigga

Canon AE1 och har FD-fäste, Canon 450D har EF-fäste.
Köper du adapter kan du använda det, men då med manuell fokusering.

Tyvärr är det sedan så att adaptern måste ha en lins för att objektivet skall kunna fokusera på oändligheten, denna lins försämrar bildkvaliteten påtagligt. Kort sagt, det är inte värt besväret.

Sara, Mikael och Jenny

Vet någon av er vilken Vivitar det talas om?

Jag har en Vivitar som jag använder på min 7D, som är skarpare enn NÅGON ANNAN macro ni kan köpa.......gissa vilken......

Såga inte Jenny´s fråga före ni har frågat.........

Vilken Vivitar har du Jenny?

Vänligen Emil A.

ANNONS