Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vits med 16-bitars färgdjup??
- Trådstartare Kalinka
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
För att visa detta i praktiken så kan man titta in denna tråden på dpreview http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=9607304
Jag gjorde en "räddning" (mest för att se vad som gick att göra) i 16 bitar som ju blev... Ja inte helt värdelös iaf. Jag försökte åxå göra motsvarande i 8-bitar. Det var inte ens i närheten av det resultatet jag fick med 16-bitar.
Den svarta jackan får inga som helst detaljer i 8-bitar tex.
Originalet ser ut såhär utan fix:
http://dumbo.mine.nu/bilder/CRW_5164_original.jpg
(Sen kanske det går att åstadkomma mer om man är skickligare än jag.
Edit:
Det är ju fler än jag som testat, med varierande reultat förstås.
Jag gjorde en "räddning" (mest för att se vad som gick att göra) i 16 bitar som ju blev... Ja inte helt värdelös iaf. Jag försökte åxå göra motsvarande i 8-bitar. Det var inte ens i närheten av det resultatet jag fick med 16-bitar.
Den svarta jackan får inga som helst detaljer i 8-bitar tex.
Originalet ser ut såhär utan fix:
http://dumbo.mine.nu/bilder/CRW_5164_original.jpg
(Sen kanske det går att åstadkomma mer om man är skickligare än jag.
Edit:
Det är ju fler än jag som testat, med varierande reultat förstås.
raderad12
Aktiv medlem
Re: 16 bitar med billigare program
Jadå, det finns helt fria tom. Ta dig en titt på Cinepaint som är en av filmindustrin vidareutveckling av Gimp. Det programmet klarar av 8/16/32 bitars färgdjup (upp till 128 bits RGBA), det kan dock vara rätt stökigt att få igång på en wintendo-maskin, men har du tillgång till en Linux-burk så är det enkelt.
fredrik_is skrev:
Finns det något program billigare än Photoshop som kan hantera 16-bitars färg?
Jadå, det finns helt fria tom. Ta dig en titt på Cinepaint som är en av filmindustrin vidareutveckling av Gimp. Det programmet klarar av 8/16/32 bitars färgdjup (upp till 128 bits RGBA), det kan dock vara rätt stökigt att få igång på en wintendo-maskin, men har du tillgång till en Linux-burk så är det enkelt.
Deagol
Aktiv medlem
Kortfattat kan man säga att om jag arbetar i 8 bitar och genom min behandling råkar slarva bort en bit så har jag bara 7 bitar kvar vilket i praktiken innebär att jag bara har 128 olika färglägen kvar för R respektive G och B. Detta "slarv" kan ske genom en enkelt avrundningsfel i programvaran som egentligen i sig inte är att betrakta som ett fel.
Om jag däremot arbetar i 16 bitar och gör samma sak så har jag fortfarande 15 bitar kvar vilket är 32768 olika färglägen för R respektive G och B. Valet är uppenbart, något annat än 16 bitar är otänkbart för att behålla den höga bildkvalitet vi alla eftersträvar.
Om jag däremot arbetar i 16 bitar och gör samma sak så har jag fortfarande 15 bitar kvar vilket är 32768 olika färglägen för R respektive G och B. Valet är uppenbart, något annat än 16 bitar är otänkbart för att behålla den höga bildkvalitet vi alla eftersträvar.
Arleklint
Aktiv medlem
Zamn skrev:
Använde 16-bitars inscanning nyss när ett gammalt foto skulle restaureras. I 16-bitar gjorde jag bara levels/curves för att få det någorlunda rätt i kontrast eftersom det var väldigt blekt. Sen omvandlade jag till 8-bit.
Men den fördel som det förstås är att göra juseringen i 16-bitar, går inte den förlorad när du sedan sparar ner bilden i 8 bitar.
Senast ändrad:
andewid
Aktiv medlem
Nej. I det exemplet ovan med en för mörk bild har kontrasten ökats - dvs den visuella skillnaden mellan varje nivå. Den visuella skillnaden finns ju kvar även efter konvertering ner till 8bitar, även om antalet nivåer är färre.Hustomten skrev:
Men den fördel som förstås är att göra juseringen i 16-bitar, går inte den förlorad när du sedan sparar ner bilden i 8 bitar.
Exempel:
Två närliggande pixlar som har nivårerna 10000 och 10001. På skärmen hade du inte kunnat se någon skillnad eftersom upplösningen bara är 8 bitar på skärmen. 10000/256=39 och 10001/256=39 (avrundat till närmaste nivå/heltal).
Vi ökar kontrasten så att nivårerna hamnar på 9900 och 10200. Då kommer vi kunna se skillnad mellan pixlarna eftersom omvandlat till 8 bitar blir nivåerna 39 och 40.
Däremot, om bilden varit med 8bitar per kanal så hade vi aldrig kunnat få fram dessa detaljer eftersom båda pixlarna hade haft samma färg.