Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans knäpp på nikons kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

SlN

Medlem
Jag har en nikon d60 och har haft en nikon d40 och i båda fallen så tar kameran ALLTID för ljusa bilder om man kör på automatik!
Det är inte alltid jag har tid att ställa in alla inställningar när jag ska ta kort utan kör helt enkelt på auto, är det sol så blir nästan ALLA kort för ljusa.
På en dyr kamera så borde väl denna fixa det automatiskt eller?
Fler som upplever det så här?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Utan att ge svar på din fråga så är det nog exponeringen som du opponerar dig mot snarare än vitbalans.

Sedan är det svårt att veta vad du har för problem utan att veta exakt vilka inställningar du nyttjar. Matrixmätning, Auto - är detta grönt läge eller typ bländar/slutarautomatik.

Ha gärna med bildexempel som visar på det du säger med så mycket information om fotoögonblicket som möjligt.

Mvh

Johan Maxe

Det är inte alltid jag har tid att ställa in alla inställningar när jag ska ta kort utan kör helt enkelt på auto, är det sol så blir nästan ALLA kort för ljusa.

Kan det vara så att den inbyggda blixten skjuter av, eftersom du kör på helautomatik? (Särskilt) i motljus gör den det automatiskt, som upplättningsblixt. Testa att köra på P-läget, som typ är samma sak som automatik, men utan att den inbyggda blixten poppar upp varje gång... Eller

Eller kan det vara så att du fokuserar/exponerar för ett motiv (med en viss ljussättning) och sedan komponerar om bilden (som då kan få en helt annan ljussättning)? Här kan man i så fall antingen läsa av den automatiska exponeringen (bländare/slutartid) så som man vill ha den och sedan byta läge till M och ställa in dessa värden manuellt, eller så får man hålla på med AE-låset.

Annars håller jag med om att du skulle kunna kolla ljusmätningsmetoden (punktmätning/matrismätning etc).

/Eric

Vitbalans är som sagt en helt annan sak än det du tänker på. Vitbalansen bestämmer vad i bilden som ska vara vitt. T.ex. ett vitt bord blir gult i glödlampsljus om du har vitbalansen på dagsljus, men blått om du fotograferar samma bord i ljuset från fönstret endast och har vitbalansen inställd på glödlampa blir bordet blått. Det för att olika ljus har olika färg. Ställer du ljuset på rätt färgtemperatur så blir bordet vitt som det ska. (Problem kan uppstå när ljus av olika färg blandas, då får man kompromissa eller lita på att kameran träffar rätt genom att ställa vitbalansen i autoläge).

Det du ska leta upp är exponeringskompensationen, det styr hur ljus bilden blir. Det funkar kanske inte i Autoläget (gröna rutan), är osäker på saken då jag aldrig använder autoläget själv, men lär dig gärna P, A, S och M-lägena så har du i alla fall kontroll över exponeringskompensationen då det finns lägen då den funktionen absolut behövs.

Eller kan det vara så att du fokuserar/exponerar för ett motiv (med en viss ljussättning) och sedan komponerar om bilden (som då kan få en helt annan ljussättning)? Här kan man i så fall antingen läsa av den automatiska exponeringen (bländare/slutartid) så som man vill ha den och sedan byta läge till M och ställa in dessa värden manuellt, eller så får man hålla på med AE-låset.

/Eric

Det finns en "AE lock" funktion i menyerna som man kan sätta på och av. Är den på så låses exponeringsvärdena när man trycker ner avtryckaren halvvägs, är den av så mäter den ljuset och justera exponeringsparametrarna ända tills du trycker av. Båda har sina fördelar, men jag föredrar att ha AE-lock påslaget. Det känns extra viktigt då man kör med spotmätning, vilket jag rätt ofta gör. Och så gillar jag inte alls placeringen av AE/AF-lock knappen på baksidan av kameran (både på Nikon D60 och D90).

Som tidigare nämnts,
kolla mätningsteknik för exponeringen,
antagligen har du den på punktmätning och lägger punkten på en mörk del av bilden,
och sedan är det soligt och ljust runt ikring.

Lattja runt med inställningarna lite en solig dag när du inte har bråttom så hittar du nog ett bra autoläge!

Verkar skumt att det bara skulle bli fel när auto används. Du borde göra en test vid soligt väder.
Ta ett kort på auto, och ta några till där du använt andra inställningar.
Kanske alla blir för ljusa, enligt dig, men det behöver inte vara något fel, det är ju lite upp till var och en vad man tycker är för ljust. Om du föredrar mörkare bilder än vad kameran tycker är lagom, använd exponeringskompensationen. Sätt den på -0,3 eller -0,7 för jämnan.

Hej Sofia, jag kännerigen precis vad du skriver.
Hade en D-80 och den var helt hopplös på att överexponera.
Frustrerad kollade jag runt här på forumet samt på andra ställen.
Det verkade normalt för den kameran.
Nu har jag en D300 och den vill också gärna ta lite för ljusa bilder men inte lika mycket som
D-80:n.
Speciellt vid kraftigt solbelysta cener blir det ljusa bilder.
Kör oftast med inställning P och expoerings.komp på -0,3 eller 0,7 beroende på mängden sol.
Ruggigt irriterande tycker jag men det verkar bara vara att gilla läget.
Mvh

Mats W

Jag kan också hålla med, jag har ställt ner exp. finjusteringen max på både min D200 och D300s. Alltså inte vanliga exp. kompensationen, utan finjusteringen som man hittar i menyerna.

Sedan dess tar de lagom ljusa bilder tycker jag!

Hej Sofia, jag kännerigen precis vad du skriver.
Hade en D-80 och den var helt hopplös på att överexponera.
Frustrerad kollade jag runt här på forumet samt på andra ställen.
Det verkade normalt för den kameran.

D80:s exponeringsmätare i evaluerande läge är som jag ser det en centrumvägd mätare som knappt går att förutse resultatet av. Oftast är det dock överexponering om det är stor kontrast i det man fotograferar... Det är i mitt tycke bättre att köra spot eller centrumvägd mätning så att man vet vad den mäter och kompensera efter det.

Jag kan också hålla med, jag har ställt ner exp. finjusteringen max på både min D200 och D300s. Alltså inte vanliga exp. kompensationen, utan finjusteringen som man hittar i menyerna.

Sedan dess tar de lagom ljusa bilder tycker jag!

I samband med att D300 kom ut så blev det mycket skriverier om överexponering. I verkligheten handlade det mer om att den exponerade "midtones" lite för ljust. Detta kunde lätt lösas med en liten justering i bilkontrollerna genom att sätta ner ljusstyrka ett steg. Vet inte om det är samma problem med D80 och om man kan lösa det på samma sätt.

Finns det sådant i menyerna !!
Då exponerar den även rätt när man fotograferar i M ?!
Var hittar jag det ?
Har missat den sidan i "boken".

Mvh

Mats W

På D300s är det inställning b6, Finjustera optimal exponering. En hel del på D300 är likadant, men det kan också skilja sig, jag vet inte.

Jag har inte koll på om det påverkar ljusmätaren i M, men jag skulle tro det! I A och S gör det stor skillnad iallafall.

När jag tänker efter körde jag också oftast spot på D200 medan jag tycker att matrix ger bättre resultat på D300s. Jag vet inte om det är samma mätning på D80 och D200, men de delar ju en hel del.

En annan grej jag kom att tänka på är att histogrammen skiljde sig mellan D200 och D300s också! Om jag exponerar så histogrammen ser likadana ut så är bilden från D300s mycket ljusare än från D200. Är det någon som vet vad det beror på? Med likadana menar jag att högdagrarna slutar på ungefär samma ställe och att de ser någotsånär likadana ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar