Annons

Vitbalans, hur gör man när det är mörkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ethiona

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur man ska ställa in vitbalansen när det är natt eller när det är väldigt mörkt ute? och så undrar jag vad man ska ställa in för vitbalans när det är solnedgång/uppgång för att få fina och färgrika bilder?
 
beror helt på ljuskällan!

är det natt och väldigt mörkt, med gatubelysning är det inte samma färgtemperatur som utan gatubelysning. skenet från månen har en viss temperatur etc.

värt att veta är att eftersom många ljuskällor nattetid är väldigt långt från vitt ljus så kan inte alla färger reflekteras från motivet.. i snabba drag betyder det att du inte kan få lika färgrika (/lika) bilder som när du fotar på dagen

Edit:
Lättast är att fota i RAW om du har möjlighet. sen är det ju lätt att experimentera fram vitbalansen i raw-konverteraren

Lycka till!
 
Ethiona skrev:
Jag undrar hur man ska ställa in vitbalansen när det är natt eller när det är väldigt mörkt ute? och så undrar jag vad man ska ställa in för vitbalans när det är solnedgång/uppgång för att få fina och färgrika bilder?


Fina och färgrika filmliknande solnedgångsbilder får man lättast me vitbalansen på skugga eller molnigt. Då får man varma och fina färger, men som nämnts, att fota i RAW så att man kan finjustera i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.