Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vita prickar på bilderna vid blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Har ett väldigt irriterande problem med min dmc-fx30 panasonic. När jag fotar med blixt får jag snöliknande vita prickar över hela bilderna. Detta fenomen uppträder konstigt nog bara när det är riktigt mörkt ute, och alltså inte när jag fotar med blixen lite tidigare på kvällen.

Någon som varit med om något liknande, och vet vad det kan vara för fel?

Det kan vara sensorbrus du ser. Om du fotar med blixt på lite större avstånd än vad blixtens egentliga räckvidd är kan det vara så att kameran vrider upp ISO (ljuskänsligheten) för att försöka kompensera, då uppstår brus.

Du kan se vilken ISO-inställning som använts för bilderna, om den är närmare 400 eller högre kan det vara tecken på att det du ser är brus.

Det är inget fel alls, utan något som uppkommer när blixten har ett hårt riktat ljus som reflekteras mot partiklar i luften, exempelvis kondensdroppar (när det är fuktigt och kallt ute) eller damm. När det är ljusare ute så syns de helt enkelt inte.

fortfarande inte övertygad

Har också misstänkt att det kunde vara dampartiklar men jag är fortfarande inte säker. Tycker att endel fläckar är för stora för att vara damm. Bifogar en bild så att ni kan se hur det blir.

Bilagor

• p10006228.jpg
    p10006228.jpg
    70.7 KB · Visningar: 279
Det är som Martin säger, någonting i luften. En del partiklar ligger närmare, och en del längre bort, då får de olika storlek. De som ligger närmare blir diffusare och större.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar