Annons

vit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

fkl

Aktiv medlem
Hej!

Var får jag tag i en vit bakgrund till min studio? helst i papper...vad skulle det kosta?

Tacksam för lite hjälp! :)

/Karin
 
Hur stor?
Du kanske redan har en projektionsduk? Eller en vit rullgardin? Eller ett lakan?
 
Använder just nu endast min vita vägg :) Vill ha 3-4 meter bred tror jag, och med någon sorts stativ el liknande upphängningsanordning.
 
använder du blixtar? Tänk på att du kan få det mesta vitt om du fetar på en blixt mot det. Dvs även en grå bakgrund (t.ex. en tapet eller så) blir vit om du har tillräckligt hög effekt på blixten som du belyser bakgrunden med. Bara en tanke
 
jag har bara två blixtar, så jag tycker inte riktigt bakgrunden blir så ljus som jag vill ha den ibland.

scandinavian och madeco var ungefär i samma prisklass. får se vad jag ska välja.

någon som har bra tips på hur jag sätter upp fonden/fonderna?
kan jag göra någon egen anordning, eller måste jag köpa stativ eller väggfäste, vad är isåfall bäst?

Tack för era tips och svar innan!
 
Om du belyser bakrunden med en separat blixt sa ska du vara 3 steg ljusare an motivet sa ska det bli vitt oavsett vilken farg den har...visst ar den svart sa kanske man bor ligga pa 4 steg for sakerhets skull :)

For fondstativ sa ar det val enklast med tex:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=10643

..men det ar ju ganska dyrt...racker val med en tillrackligt lang gardinstang och nagat att fasta den i..men det bli ju lite bokigt om du behover hoja och sanka fonden..och se till sa att den ar tillrackligt hallbar for en fond.
 
Senast ändrad:
Varför inte använda Photoshop?
Där finns alla bakgrunder helt gratis ; ).

TROR (experter finns ju alltid) inte många bakgrunder ger 0 värden direkt i kameran ändå, så varför lägga tid och pengar på skrymmande föremål som detta?

Häls Haze
 
Dove skrev:
Bara man belyser bakgrunden rätt så är det inga problem.

Jag har aldrig haft problem med min bakgrund, sen kan man ju alltid skugga ojämnheter under kopieringen om det skulle behövas.

Helt sant!
Måste göra ett tillägg i mitt tidigare inlägg, det gällde givetvis digitalt tagna bilder.
Analoga studiobilder är ju något helt annat. Sorry!
 
Jovisst!

Men har man bara 2 lampor kan man ju lägga dem på motivet istället och tänka mindre på vad som finns bakom. En vit vägg måste ju räcka väldigt långt om bakgrunden skall gå i vitt.

Många fotograferar ju produkter/personer mot en viss bakgrundston.
Denna ton måste man i princip alltid skära bort då den nästan aldrig är likvärdig de andra bilderna då de slutmonteras i katalogen eller annonsen.
Så allt jobb fotografen hade med bakgrunden är i DET fallet "onödigt" arbete.
Visserligen är friläggningen lättare om bakgrunden går åt samma ton som slutresultatet pga kantpixlarna, men det är inte nödvändigt.
 
haze skrev:
Visserligen är friläggningen lättare om bakgrunden går åt samma ton som slutresultatet pga kantpixlarna, men det är inte nödvändigt.
Jo, om man ska lämna 20 bilder där bakgrunden ska vara likvärdig så. Det blir för många timmar i PS annars;-) Bättre då att lägga 15 minuter extra på ljussättningen i studion.
 
haze skrev:
Varför inte använda Photoshop?
Där finns alla bakgrunder helt gratis ; ).

TROR (experter finns ju alltid) inte många bakgrunder ger 0 värden direkt i kameran ändå, så varför lägga tid och pengar på skrymmande föremål som detta?

Häls Haze

Vågar påstå att jag i 2 av 3 fall kan säga om en bild är digitalt frilagd....
Det blir skillnad och oftast blir det för "rent" och lite väl skarpa kanter mellan motiv och bakgrund...

Sedan är det så att det oftast tar längre tid att frilöägga i Photoshop än att ta en bra biuld från början...
 
Calle S skrev:
Jo, om man ska lämna 20 bilder där bakgrunden ska vara likvärdig så. Det blir för många timmar i PS annars;-) Bättre då att lägga 15 minuter extra på ljussättningen i studion.

Ok!
Det är en "viss" skillnad på lika och likvärdig ; ).
Om jag har tio gubbar i en årsredovisning så räcker inte likvärdig. Där vill vi ha exact samma ton på väggen bakom.
Samma sak i en folder med kameror, exact samma toning bakom alla kameror.
10 produkter i "claes olsson" kanske är ok oredigerat.

Varför är nästan alla kamera och elektronikprodukter frilagda annars tror ni ?
 
haze skrev:
Ok!
Det är en "viss" skillnad på lika och likvärdig ; ).
Om jag har tio gubbar i en årsredovisning så räcker inte likvärdig. Där vill vi ha exact samma ton på väggen bakom.
Sant. Ett fiffigt tips är att sätta ljuset så perfekt som möjligt på dessa tio gubbar och hålla sig till det. Har jag gjort ett par gånger.
Det går oxå att använda sig av Dodge Tool, ställ in på highlights och 100%. Det förutsätter att bakgrunden är hyffsat vit. Gör man så ser det överlägset bättre ut än en friläggning, och är dessutom enklare att göra. Speciellt vid hår och sådant.
Men tumregeln är att alltid sätta ljuset så noga som möjligt från början.
 

Bilagor

  • tool.jpg
    tool.jpg
    40.7 KB · Visningar: 209
Smidig upphängning av bakgrunder.

fkl skrev:
Använder just nu endast min vita vägg :) Vill ha 3-4 meter bred tror jag, och med någon sorts stativ el liknande upphängningsanordning.

Ett snabbt och enkelt sätt är att använda dessa rullhållare med kedja som du hänger på vägghållare. Du kan ha tre olika fonder som du snabbt och enkelt skiftar mellan. Jag kör med tre olika bakgrunder, vit svart och skiffergrå. En fördel med pappersbakgrunderna är att de är 11 meter långa så att man kan dra ut dem ordentligt på golvet. Vill man använda tygbakgrunder så använder man en bakgrundsbom som man fäster tyget på, jag har en sådan över... Pappersbakgrunderna på Scandinavian 2,75m, medan Photax bom är 3,20 m. Mina prylar köpte jag på Photax.

Photax:
http://www.photax.se/std/bakgrtillbehor/bakgrtillbehor.htm

Finns även på Scandinavian Photo:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=44617
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=44618

/Ulf
 
Manfrotto gör en grej som heter Autopole . Fördelen är att du inte behöver skruva fast något i väggen. Man "spänner" de två autoploerna mellan golv och tak och fäster fonden på dem. En annan fördel är att eftersom de inte är fastskruvade i väggen är det enkelt att variera avståndet om du vill byta till bredare eller smalare fond.
 
Calle S skrev:
Sant. Ett fiffigt tips är att sätta ljuset så perfekt som möjligt på dessa tio gubbar och hålla sig till det. Har jag gjort ett par gånger.
Det går oxå att använda sig av Dodge Tool, ställ in på highlights och 100%. Det förutsätter att bakgrunden är hyffsat vit. Gör man så ser det överlägset bättre ut än en friläggning, och är dessutom enklare att göra. Speciellt vid hår och sådant.
Men tumregeln är att alltid sätta ljuset så noga som möjligt från början.

Jag håller också med ;),
det är enkla grejjor så länge det är vitt vi pratar om och ni jobbar i PH.

Inlägget gällde ju hur ni gör UTAN PH!

Sedan är ju en vinröd advokatsvägg i ton lite svårare att justera med dodge tools..;).
Eller en ljusblå som ofta används till produktfoton.

Detta var ju bara ett exempel på att man KAN ta bilder utan att behöva köpa på sig massa skrymmande material. Inte någon ersättning för befintliga studios och inredningar dito.
 
Calle S skrev:
Sant. Ett fiffigt tips är att sätta ljuset så perfekt som möjligt på dessa tio gubbar och hålla sig till det. Har jag gjort ett par gånger.

Exact, det är nog det enda och bästa sättet.
Tyvärr brukar inte alla dyka upp vid sådana tillfällen, så då blir det ph ialla fall.
Då gäller det att ha bilder av den tomma bakgunden också i samma belysning.

Sedan ser ni detta ur fotografens synpunkt, och jag från AD:ns. Era timmar är betydligt dyrare än originalarens ;)..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar