Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)
men ska man hålla på att frilägga alla personerna i bilden tar ju det lite extra tid oxå...inte alla som har rakat hår. ;-)

Hade ett familjeporträtt jag fick jobba med en del, då de envisades med att sitta (och stå) för nära väggen...blev mycket pill i fotoshop men blev nöjd tillslut.

haze skrev:
Missade update:
Den här är exv ljussatt helt i PH. Här finns inte en fotolampa närvarande. Sen om det är ok är ju en annan sak..
Det är inte ok om man vill att det ska se äkta ut, vill säga. Husfasaden ser helt fel ut.

Calle S skrev:
Det är inte ok om man vill att det ska se äkta ut, vill säga. Husfasaden ser helt fel ut.

Ja, tänk så olika man ser på saker!
Undrar hur du hade löst detta? Tids- och kostnadsmässigt.
Hur ljussätter du en scen som denna? Hjälpljusen får inte synas i bild. Gården är ca 60 meter ljup med hus på 3 sidor. Endast befintliga fasadljus får synas. Palmträd växer som ett tak över hela gården.
Jag tar tacksamt emot tips som kan användas i framtiden. Resultatet skall bli som min bild fast bättre, inte mer belyst.

Hur gjorde då jag:
Sköt ett par rullar elitecrome 100 i skymningen som här är dryga 1,5 timmar lång från stark sol till becksvart.
Med en gammal nikon, en tripod och olika uppskattade (räknande) sekunder.
En av bilderna valdes och scannades.
Fasad (sorry ;) och himmel är ur originalbilden medan den helt obelysta bilen, marken och träden fått efterbelysning i photoshop. Vissa effekter skapades i efterhand då det är en omslagsbild som skall väcka uppmärksamhet.

Total produktionstid foto, scanning och retusch under 5 timmar till tryck.

haze skrev:
Ja, tänk så olika man ser på saker!
Undrar hur du hade löst detta? Tids- och kostnadsmässigt.
Hur ljussätter du en scen som denna? Hjälpljusen får inte synas i bild. Gården är ca 60 meter ljup med hus på 3 sidor. Endast befintliga fasadljus får synas. Palmträd växer som ett tak över hela gården.
Jag tar tacksamt emot tips som kan användas i framtiden. Resultatet skall bli som min bild fast bättre, inte mer belyst.

Hur gjorde då jag:
Sköt ett par rullar elitecrome 100 i skymningen som här är dryga 1,5 timmar lång från stark sol till becksvart.
Med en gammal nikon, en tripod och olika uppskattade (räknande) sekunder.
En av bilderna valdes och scannades.
Fasad (sorry ;) och himmel är ur originalbilden medan den helt obelysta bilen, marken och träden fått efterbelysning i photoshop. Vissa effekter skapades i efterhand då det är en omslagsbild som skall väcka uppmärksamhet.

Total produktionstid foto, scanning och retusch under 5 timmar till tryck.
Jättebra. Grattis. Förlåt att jag inte tyckte det såg äkta ut.

Förlåt. Förlåt. Ber om ursäkt. Skäms på mig;-)

Ärligt, det var bra jobbat av dig.

Calle S skrev:
Jättebra. Grattis. Förlåt att jag inte tyckte det såg äkta ut.

Förlåt. Förlåt. Ber om ursäkt. Skäms på mig;-)

Ärligt, det var bra jobbat av dig.

Ta det inte så. Jag blir inte lack för du har åsikter. Det respekterar jag.
Jag ville bara visa att det går att göra "ljussättning" också i PH.

Jag är inte fotograf utan grafisk designer som snappat ett och annat under åren, så har du en mer professionell lösning så lyssnar jag gärna.

haze skrev:
Ta det inte så. Jag blir inte lack för du har åsikter. Det respekterar jag.
Jag ville bara visa att det går att göra "ljussättning" också i PH.
Jag har oxå räddat bilder i PS. Det jag menar är att det alltid är bäst att stäva efter rätt ljussättning från början. Går inte det får man ta till andra metoder.
Men det har jag ju sagt hela tiden;-)

haze skrev:
Jag är inte fotograf utan grafisk designer som snappat ett och annat under åren, så har du en mer professionell lösning så lyssnar jag gärna.
Numera har jag mest jobbat som redaktör, så jag vet inte om jag kan kalla mig yrkesfotograf längre...Eller ibland kanske, jobbade en del åt en byrå förra veckan....

Calle S skrev:
Numera har jag mest jobbat som redaktör, så jag vet inte om jag kan kalla mig yrkesfotograf längre...Eller ibland kanske, jobbade en del åt en byrå förra veckan....

Jo då vet du säkert vad som gäller. Tids och kostnadsmässigt.
Vissa saker tar för lång tid att ens förklara, vi har värdsberömda fotografer härnere i Marbella, men då skulle det ta ett par veckor att få fram bilden. Samt fakturor tunga som sten för kranhyror, belysningar etc. Ändå skulle vi få HANS version av bilden, inte kundens.
Så antingen löser man uppgiften själv eller lägger ner kundens ide.

I övrigt håller jag ju med dig, har man plats och lampor, använd dessa.
Jobbar du i vardagsrummet och inte har plats för 8 rullar papper med ställning, ljussätt motivet och använd Photoshop som ett alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar