Annons

Visningstid stillbild i video

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Hur länge är brukligt för visningstid av en stillbild i en video?

Jag sitter med en video i form av intervju där en person pratar in i kameran. Vid vissa ställen lägger vi in stillbilder som passar till det intervjupersonen pratar om.

Jag har försökt känna från mitt tycke vilken längd som skulle kunna fungera bra, men skulle vilja höra mer hur andra gör och tänker. Vilken kortaste tid, längst tid, andra aspekter etc.

Beror på vad bilden innehåller. Men testskjut mot någon inte sett bilden innan.
En tumregel jag brukar köra är att inte visa något illustrativt kortare än ca 7sek oavsett bild eller video.

Och en tumregel jag har hört är att aldrig visa något illustrativt längre än 7 sek. Tydligen nåt om att de flesta hinner tappa fokus om det varar längre än 7 sek. Det gäller såvitt jag vet även rörlig bild.

Är stillbilderna sådana att det går att göra "kamerasvepningar"* över dem kanske du kan göra en sådan i redigeringsprogrammet. Då känns det inte lika långt. Många video-redigeringsprogram har möjlighet till enklare KEY-frameanimering.

/jonas

*panorering, tilt det vill säga upp och ner, eller kanske en in-zoomning …

Och en tumregel jag har hört är att aldrig visa något illustrativt längre än 7 sek. Tydligen nåt om att de flesta hinner tappa fokus om det varar längre än 7 sek. Det gäller såvitt jag vet även rörlig bild.

hmm..det blev lite fel i mitt inlägg. Jag menade längre.
Hjärnan tänkte något, händerna skrev något annat..

Jag hade först 2-5 sekunder som egen uppskattning, men nu känns upp till 7 sekunder ok. I det här fallet hamnar bilderna runt 4 sekunder eller mer. Jag hade 2-3 sekunder per bild i början, men kunden tyckte det kändes kort. Så nu sitter jag och förlänger, men med 3-4 bilder så har i vissa stycken i videon övergått till nästa tema. Men jag provar att låta sista bilden av de 3-4 bilderna gå in ett par sekunder över nästa tema för att inte få 2-3 sekunder (kort känsla) per bild.

”Kamerasvepningar” är ett bra förslag, vissa bilder som jag fått har ju till och med hög upplösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar