Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gottne

Aktiv medlem
Hej. Jag fotar med bl.a. Nikon D 7000. Varje bild har ju ett specifikt nummer i kameran och det är ju bra, men det går då inte att lägga in någon bild från andra kameror mellan Nikons bilder. De bilderna hamnar då antingen före eller efter Nikonbilderna. Finns det något knep att ta till så man kan infoga andra bilder mellan Nikons bilder´, precis där man vill ha dom?

Sortera på datum/tid. Det förutsätter dock att kamerornas klockor är lika inställda. Gör sedan en "batchkonvertering" av filnamnen så att du lägger till ett nummer före originalnamnet, om du vill behålla det, vilket kan vara bra så länge som man jobbar med filerna.

En annan lösning är att flytta om bilderna i den ordning man vill ha dem i något lämpligt program där bilderna visas som på ett ljusbord och sedan göra en batchkonvertering med tillägg av ett nummer som ovan. Själv använder jag ett gratisprogram som heter Faststone till det här.

Sortera på datum/tid. Det förutsätter dock att kamerornas klockor är lika inställda. Gör sedan en "batchkonvertering" av filnamnen så att du lägger till ett nummer före originalnamnet, om du vill behålla det, vilket kan vara bra så länge som man jobbar med filerna.

En annan lösning är att flytta om bilderna i den ordning man vill ha dem i något lämpligt program där bilderna visas som på ett ljusbord och sedan göra en batchkonvertering med tillägg av ett nummer som ovan. Själv använder jag ett gratisprogram som heter Faststone till det här.

Tack för tipset. Vill Du närmare redogöra för vad batchkonvertering innebär. Jag har inte ens hört tal om detta förut. Numret Du talar om, är det samma siffra för alla bilder, eller är det löpande nummer?

Batchkonvertering innebär i detta fall att du ändrar filnamnet på ett antal filer, inte bara en, i ett svep. Alltså ger ett program i uppdrag att ändra namnen enligt några regler du sätter upp genom hela högen med filer som du har.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto