Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa sitt arbete

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha lite råd om portfolios. Jag läste ett inlägg av Scott kelby på hans blogg om portfolios för fotografer. Han visade ett exempel där han sågade en killes portfolios och berättade varför han inte tyckte det var så bra.

Det fick mig att tänka över min egen sida där jag ju faktiskt ill att folk skall se mina bilder, och kanske till och med anlita mig som fotograf.

Jag kör Pixelpost som min fotobloggsmotor, men jag har inte hittat något som är tillräckligt snyggt och väldefinierat att använda som portfolio.

När man tittar på nätet är de bästa fotografernas sidor nästan alltid i Flash.

Men var börjar man i denna djungel av Wordpress, Pixelpost och andra tjänster på nätet?

Vilka är era erfarenheter av portfolios på nätet? Vilka verktyg och tjänster använder ni?

Mitt krav är lätthanterligt, lättanvänt och snabbt. Inte massa krångel för att lägga upp nya bilder.

Tja,
tittade lite på din blogg.
Hade jag letat efter en potentiell fotograf så blir jag oftast inte impad av "vanliga" bloggar.
Det bör vara en hemsida riktad till folk som du tror vill anlita dig. Dvs du ska visa upp bilder med den inriktning du valt att ha som fotograf.

Blogg kan du ju sedan ha som en liten länk på hemsidan och vice versa.

Själv orkar jag inte blogga som du. Har dock en blogg som jag visar upp bilder på min son för alla vänner och släktingar som inte träffar honom så ofta så de kan följa han upptåg pch rackaryg.

Sen har jag en hemsida som inriktar sig mest på bröllop. På den hemsidan finns det dock en kategori för "övriga bilder" Här hittar man en portfolio för veckansbild. En typ av blogg. Fast en bild i veckan. Samt startat en för olika projekt/teman jag får för mig. Finns endast ett projekt än sålänge och det är vinterlandskap.

Använder one.com blogg och Web page maker för hemsidan.

/Stefan

Tack för din kommentar Stefan.

Det jag är ute efter är alltså inte en blogg eftersom jag redan har det, utan jag vill isåfall göra en webbaserad snygg portfolio för att presentera mina bilder inom en viss genre och kanske hitta potentiella kunder.

Handgripliga råd om vad som funkar bäst för er är det jag jagar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar