Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Visa/Pay pal?
- Trådstartare plenty1
- Start datum
Surgeon
Aktiv medlem
Känner inte till Paypal, men jag jobbar med kreditkortsäkerhet
Du som kund är alltid skyddad om du använder ett kreditkort på nätet på seriösa handlare, mitt tips är att använda ett kort där du får en faktura från dn bank, inte ditt kort som är anslutet till ditt bankkonto, bägga alternativen är likartade när det gäller säkerhet, men blir ditt kort kapat så kan pengarna på ditt bankkonto försvinna (du får tillbaka dom från banken, men detta kan ta lite tid ibland)
Tips är att köpa på välrenommerade siter så minskar du risken med strul
M
Du som kund är alltid skyddad om du använder ett kreditkort på nätet på seriösa handlare, mitt tips är att använda ett kort där du får en faktura från dn bank, inte ditt kort som är anslutet till ditt bankkonto, bägga alternativen är likartade när det gäller säkerhet, men blir ditt kort kapat så kan pengarna på ditt bankkonto försvinna (du får tillbaka dom från banken, men detta kan ta lite tid ibland)
Tips är att köpa på välrenommerade siter så minskar du risken med strul
M
xrp
Aktiv medlem
Har tänkt o beställa ett objektiv utomlands (ef 500/4), inom Eu. Funderar på att betala med Visa kort eller Paypal. Min fråga är till er: är båda allternativen lika säkra?
Njae, det är inte antingen eller, man skall ha både och:
Du skaffar ett Paypal-konto med ditt Visa-kort som backend, dvs. ditt Paypal-konto balanseras genom att ditt Visa-konto debiteras. När du sedan handlar betalar du med Paypal som i sin tur debiterar ditt Visa-kort. På så vis behöver du inte någonsin lämna ut dina kortuppgifter till någon extern part, mer än till Paypal förstås.
Den stora finessen är nu att du har dubbla påtryckningsmetoder om något strular med leveransen: I första hand kan man kontakta Paypal, men om de inte tar upp saken eller löser det till din fördel kan du kontakta Visa. De har inget med Paypal att göra, men om de bestämmer sig för att du skall ha dina pengar tillbaka så plockar de dessa direkt av Paypal och bryr sig inte om vem du egentligen har handlat av. Detta vet förstås Paypal, vilket innebär att de redan från början gör sina egna utredningar på ett seriöst sätt.
Det kan naturligtvis gå snett med alla metoder, men jag har i alla fall handlat i ett par år på detta vis och har inte råkat ut för några otrevligheter.
Om du handlar på Ebay, eller av privatpersoner är det bäst om du ser till att de skickar en faktura på det du skall betala till ditt Paypal-konto, och sedan loggar du in hos Paypal för att betala den. Men ibland om man handlar i en webbaffär kan man direkt i deras checkout bli "vidarekopplad" till inloggningen hos Paypal. Det fungerar normalt bra, men här antar jag att det åtminstone i teorin finns möjlighet att bli skickad på avvägar, dvs. hamna hos någon helt annan som kanske försöker se ut som Paypals inloggning men i själva verket är ute efter att lura av folk deras Paypal-inloggning... Man får vara lite uppmärksam, och även försöka bedöma vem det är man gör affärer med från början, det är som vanligt mindre risk att råka ut för något hos stora välkända företag på välkända platser än hos mindre företag i konstiga länder...