ANNONS
Annons

Visa en originalfil/bild och en redigerad slutbild!

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
I denna tråd tänkte jag att vi i varje inlägg skulle publicera en "originalbild" och en bild på hur den blev som redigerad. Se gärna till att dem två bilderna som publiceras är lika stora vad gäller längd och bredd.

Har ni en RAW-fil som original att utgå ifrån så tänker jag att ni helt enkelt bara storleksförändrar den till en mindre storlek och sedan gör om den till en jpeg. Ni får gärna lägga upp flera "före/efter-bilder" om ni vill, men helst bör dem spegla ditt "normala" redigerande av originalbilder/filer.

Själv är jag för tillfället bortrest och har inte tillgång till mina bilder, så någon annan får börja posta bilder här i tråden. Jag lägger upp mina i tråden så snart jag har möjlighet.

Senast ändrad:
Största svårighet var att bli av med longitudinell kromatisk aberration utan att resten av färgerna skulle försvinna.

Bilagor

• Skärmbild-drake.jpg
    Skärmbild-drake.jpg
    131.2 KB · Visningar: 48
  • Skärmbilddrake.jpg
    Skärmbilddrake.jpg
    100.3 KB · Visningar: 45
Nu är jag hemma igen och har således tillgång till mina bilder. Här är ett ganska typiskt exempel på hur det för mig kan se ut när mina bilder efterbehandlas. Originalet är en RAW-fil som jag roterat en aning, beskurit något i kanterna för att tighta till kompositionen samt justerat exponering och kontrast. Skuggan från taket har jag lättat upp något och färgerna har fått lite mer "stuns". Slutligen har förstås bilden även fått välbehövlig skärpa.

Bilagor

• IMG_0093OredigeradRawtilljpeg.jpg
    IMG_0093OredigeradRawtilljpeg.jpg
    254 KB · Visningar: 38
  • IMG_0093Rawtilljpeg.jpg
    IMG_0093Rawtilljpeg.jpg
    376.6 KB · Visningar: 36
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar