Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina insekts Macro bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Soulfinder

Aktiv medlem
Tänkte starta en tråd för dom som känner att visa upp sina macro bilder på insekter...

Skriv gärna var det är och vilken teknik ni använt.

Motiv: Harsskrank
Utrustning: D200 + Tamron 90mm + SB600 Blixt



Mvh Nicklas
 

Bilagor

  • harskrank400.jpg
    harskrank400.jpg
    98.1 KB · Visningar: 6,644
Det var en go harkrank.
Här är en broms som jag först klappade till och sen plåta. Dynax 5d med Tamron 90 macro. Befintligt dagsljus.
 

Bilagor

  • pict5793.jpg
    pict5793.jpg
    43.2 KB · Visningar: 7,136
Köttfluga

Huvudet på köttfluga. Bilden cropad till ungefär en tredjedel av original. Sigma 150 bl 8 handhållet som vid alla mina insektsbilder.

Mera macrobilder Här
 

Bilagor

  • kottflugafs.jpg
    kottflugafs.jpg
    56.7 KB · Visningar: 7,016
Blomfluga

D70, Sigma EX 105mm DG macro, Soligor 12+20+36mm mellanringar, SB800

Ska testa handhållet som Tony, men denna är tagen med stativ.
 

Bilagor

  • blomfluga400.jpg
    blomfluga400.jpg
    63 KB · Visningar: 6,435
snygg blomfluga!
Här kommer en korsspindel

Utrustning:
Nikon D200 + Tamron 90mm + SB600
 

Bilagor

  • spider400.jpg
    spider400.jpg
    78.9 KB · Visningar: 6,666
Jag bifogar ett beskuret bidrag på en vanlig husfluga. Tagen med min D200 samt Nikkor 105 2,8 afs vr.
 

Bilagor

  • adam fyller 7 007 kopiera.jpg
    adam fyller 7 007 kopiera.jpg
    94.3 KB · Visningar: 6,205
Motiv: Stickmygga av okänd art
Utrustning: Canon 10d med Tamron 90 och spegeluppfällning. Befintligt ljus och stativ.

Mvh
Peter
 

Bilagor

  • chickweed-small.jpg
    chickweed-small.jpg
    99.7 KB · Visningar: 6,027
Hehe, efter min förra fadäs och inse att en spindel inte är en insekt så tycker jag nog att vi kan godkänna spindlar i denna tråd ;)


Här kommer en syrsa som var snäll att posera för mig förra veckan... Samma utrustning som tidigare Tamron 90mm + SB600

/Nicklas
 

Bilagor

  • syrsa400.jpg
    syrsa400.jpg
    98.1 KB · Visningar: 5,906
WFS) (Graylingman skrev:
Var inte trådens rubrik insektsmacro? En spindel är ingen insekt!

//Anders på Besserwisserhumör ;-)

Jag tyckte trådens rubrik var insekter som tagit makrobilder?! Insekts makro bilder....eller?

//Erik på Besserwisserhumör =)
 
Kul att få se vad folk trycker upp linsen mot, speciellt harskranken som är lite ovanlig som motiv!
Mitt bidrag är en (standard)trollslända tagen med KM7D + Tamron 90, handhållet. Visserligen inte på närgränsen men då fick inte trollsländan eller blomman plats.
 

Bilagor

  • 2006_0722_115424_fs_400.jpg
    2006_0722_115424_fs_400.jpg
    57.8 KB · Visningar: 2,151
Epix skrev:
Jag tyckte trådens rubrik var insekter som tagit makrobilder?! Insekts makro bilder....eller?

//Erik på Besserwisserhumör =)
Appropå besserwisserhumö(o)r så var väl bilden på getinghuvudet tagen i större avbildningsskala än 1:1 vilket diskvalifiserar den ifrån den här tråden. När avbildningsskalan blir större än 1:1 så övergår macro nämligen i Micro, rent definitionsmässigt, och det var ju inte trådskaparens tanke. Just den här typen av överträdelser, samt spindelhärvan, måste beivras
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.