Annons

Vinklingsbar skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Ni får se detta som en avbön frånr någon som länge kritiserat vinklingsbara skärmar på kameror. Jag är fortfarande i full övertygelse att en vinklingsbar skärm kan göra kameran oanvändbar när den går sönder (och det tror jag den gör), men faaan så bra det är när det funkar :)

I helgen flyttade en katt hem till oss, och det är svårt att plåta katter annat än snett uppifrån med en vanlig kamera. Med NEX:en är det bara att lägga kameran på golvet och vips blir bilderna roligare! Får se hur länge det håller - nu har jag i alla fall skaffat en prylförsäkring via Gefvert :)

Instämmer! Jag var förut sökartaliban av värsta sort, men faktum är att jag lika gärna använder skärmen på min 5N som tillbehörssökaren. Den senare är bättre när det är ljust som fanken, men annars är skärmen nästan trevligare.
Pekskärm trodde jag också att jag skulle hata men det är ju synnerligen bra när man fokuserar manuellt och vill lägga skärpan rätt utan att behöva komponera om. Bara peta på skärmen där man vill zooma.

Tyvärr funkar det ju inte att vinkla den åt sidan, vilket hade varit guld värt för mig som fotar många stående bilder. Men då hade den garanterat varit riktigt racklig istället.

Jag ser bara fördelar med vinklingsbra skärmar. Tycker de verkar väldigt välbyggda i leden. Har inte hört något särskilt om att de skulle gå sönder. Videokamerorna har haft det i alla år och kamerornas verkar vara kraftigare byggda. Sen om man inte vill använda skärmen så är det bara att ha den som vanlig skärm mot huset. Önskar att proffsmodellerna inför det också. Underlättar i många situationer.

Ni får se detta som en avbön frånr någon som länge kritiserat vinklingsbara skärmar på kameror. Jag är fortfarande i full övertygelse att en vinklingsbar skärm kan göra kameran oanvändbar när den går sönder (och det tror jag den gör), men faaan så bra det är när det funkar :)

I helgen flyttade en katt hem till oss, och det är svårt att plåta katter annat än snett uppifrån med en vanlig kamera. Med NEX:en är det bara att lägga kameran på golvet och vips blir bilderna roligare! Får se hur länge det håller - nu har jag i alla fall skaffat en prylförsäkring via Gefvert :)

För att inte tala om "löstagbara"!

Med telefonen som sökare kan man ju lägga kameran riktad rakt upp i himlen och ändå se vad kameran ser.

Det var lite revolution för mig i alla fall.

Jag har haft vinklingsbara skärmar på mina lite mer avancerade kameror med fast optik de senaste 7 åren och har aldrig hänt att någon har "gått sönder". Däremot har jag väldigt många foton som hade varit mycket svårare att ta om jag inte hade haft en skärm som jag kunde vinkla i olika lägen.
Autofokusen behöver ju dock bli MYCKET snabbare (som på kameror med fast optik) på systemkamerans skärm för att den ska bli mer användbar. Som det nu är så är autofokusen VÄLDIGT långsam jämfört med om man använder sökaren, åtminstone på Canon och Nikon. Pentax har en egen variant som är mycket snabbare.

Jag har haft vinklingsbara skärmar på mina lite mer avancerade kameror med fast optik de senaste 7 åren och har aldrig hänt att någon har "gått sönder". Däremot har jag väldigt många foton som hade varit mycket svårare att ta om jag inte hade haft en skärm som jag kunde vinkla i olika lägen.
Autofokusen behöver ju dock bli MYCKET snabbare (som på kameror med fast optik) på systemkamerans skärm för att den ska bli mer användbar. Som det nu är så är autofokusen VÄLDIGT långsam jämfört med om man använder sökaren, åtminstone på Canon och Nikon. Pentax har en egen variant som är mycket snabbare.

Jo det är ju ett problem hos Canon och Nikon.
Med en Sonykamera med SLT är det dock blixtsnabb fasdetekt AF. Även på Sonys DSLR-kameror är det blixsnabbt tack vare den unika Quick Live View.

Sony A77 är t.ex. snabbare i AF med skärmsökare än de allra mest avancerade proffsmodellerna från Canon och Nikon är med den optiska sökaren.

I Canon 650D så finns numera fasdetekt AF direkt på sensorn som ska göra det möjligt med snabb AF i skärmläge. Lite tveksam till om den tekniken är riktigt mogen än, tror det finns en del begränsningar. Vissa MFT-k"eror som har kontrastfokus är riktigt snabba i jämförelse med Canons och Nikons DSLR och Nikon 1 har också fasfokus på sensorn.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar