Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vinjettering?
- Trådstartare Mr Walker
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Mr Walker skrev:
Jag har ett sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro som sitter på min D50. Och jag upplever mörka hörnor ibland. Är det detta som är vinjettering(eller vad det heter).
Ja, troligen. På full öppning vid 17mm har du strax över ett bländarstegs vinjettering, enligt http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1770_2845_nikon/index.htm
En annan förklaring kan givetvis vara ett överambitiöst motljusskydd.
Per.
Gunnar-E
Aktiv medlem
Hej!
Det kan mycket väl vara som Per säger, det kan bero på motljusskyddet.
Motljusskydd till vidvinkel har ofta en oregelbunden form för att inte hörnen ska bli mörka på fotot. Har hänt både en och två gånger att man skruvat på motljusskyddet lite slarvigt och inte fått det i rätt läge, d v s man har glömt att känna det sista lilla snäppet som brukar finnas för att det inte ska rubbas ur läge.
/Gunnar
Det kan mycket väl vara som Per säger, det kan bero på motljusskyddet.
Motljusskydd till vidvinkel har ofta en oregelbunden form för att inte hörnen ska bli mörka på fotot. Har hänt både en och två gånger att man skruvat på motljusskyddet lite slarvigt och inte fått det i rätt läge, d v s man har glömt att känna det sista lilla snäppet som brukar finnas för att det inte ska rubbas ur läge.
/Gunnar
Jan Emanuelsson
Aktiv medlem
Du har inte ett filter på objektivet? Vissa är rätt så grova och kan ge sådana femonen.
Jan Emanuelsson
Aktiv medlem
OK, tittade på en bild av objektivet och det ser ut som första linsen är rätt så nära kanten. Du kan ju testa och ta av filtret och se om det blir någon skillnad.
perstromgren
Aktiv medlem
David G skrev:
Det kanske är blixtens fel?
Vid 70mm brännvidd? Är det inte i den korta änden blixten kan ha svårt att täcka hela bilden?.
Kan vi få se exempel på en vinjetterad bild?
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
David G skrev:
Tänkte att blixten kanske "zoomar"(?) för mycke.
Prova utan blixt och se om det blir bra då.
Ingen dum idé! En SB-600 har autozoom mellan 24 och 85mm. Den kan ha blivit knasig.
Per.
Mr Walker
Aktiv medlem
Då jag inte lyckades att ladda upp nän bild till forumet fick jag skapa ett "album" på min profilsida. Ni kankse kan kolla där.
Inomhus tagna med SB-600
utomhus utan blixt.
efter bilderna var tagna, Provade jag att fälla ner "vidvinkelskivan" på blixten, och det blev bättre. Men inte perfekt.
Man ser dom mörka hörnen även i sökaren hur dom liksom kryper in mot mitten när man närmar sig ändlägena.
Är det normalt eller bör jag lämna in detta till reparation/Service?
/Henrik
Inomhus tagna med SB-600
utomhus utan blixt.
efter bilderna var tagna, Provade jag att fälla ner "vidvinkelskivan" på blixten, och det blev bättre. Men inte perfekt.
Man ser dom mörka hörnen även i sökaren hur dom liksom kryper in mot mitten när man närmar sig ändlägena.
Är det normalt eller bör jag lämna in detta till reparation/Service?
/Henrik
Senast ändrad:
perstromgren
Aktiv medlem
Blir bilderna OK med ditt fasta 50mm och Nikons kit-objektiv?
Per.
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Mr Walker skrev:
ja inga problem med andra objektiv.
Då låter det som om blixten inte får reda på vilken brännvidd som är inställd. Kan man se på displejen vilken brännvidd SB-600:an tror är inställd?
Blir avläsningen av brännvidd korrekt i EXIF-data i den färdiga bilden? Om du ställer optiken på 70 mm, står det också 70mm i EXIF-data?
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Där gick min sista idé. Hoppas du kan få hjälp av någon med bättre insikt.
Får du problemet löst utanför forumet så vore åtminstone jag intresserad av veta vad orsaken var.
Per.
Får du problemet löst utanför forumet så vore åtminstone jag intresserad av veta vad orsaken var.
Per.