Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjettering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Jag har ett sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro som sitter på min D50. Och jag upplever mörka hörnor ibland. Är det detta som är vinjettering(eller vad det heter).

Är det nåt fel eller vad beror dom mörka hörnen på?

/Henrik

Hej!

Det kan mycket väl vara som Per säger, det kan bero på motljusskyddet.
Motljusskydd till vidvinkel har ofta en oregelbunden form för att inte hörnen ska bli mörka på fotot. Har hänt både en och två gånger att man skruvat på motljusskyddet lite slarvigt och inte fått det i rätt läge, d v s man har glömt att känna det sista lilla snäppet som brukar finnas för att det inte ska rubbas ur läge.

/Gunnar

motljusskyddet satt bakvänt vid detta tillfälle samt att en "extern" blixt sb-600 som satt uppe på kameran användes. kortet där jag märkte detta "fenomen" togs vid 70mm

/Henrik

OK, tittade på en bild av objektivet och det ser ut som första linsen är rätt så nära kanten. Du kan ju testa och ta av filtret och se om det blir någon skillnad.

Då jag inte lyckades att ladda upp nän bild till forumet fick jag skapa ett "album" på min profilsida. Ni kankse kan kolla där.

Inomhus tagna med SB-600
utomhus utan blixt.

efter bilderna var tagna, Provade jag att fälla ner "vidvinkelskivan" på blixten, och det blev bättre. Men inte perfekt.

Man ser dom mörka hörnen även i sökaren hur dom liksom kryper in mot mitten när man närmar sig ändlägena.

Är det normalt eller bör jag lämna in detta till reparation/Service?

/Henrik

Senast ändrad:
Mr Walker skrev:
ja inga problem med andra objektiv.

Då låter det som om blixten inte får reda på vilken brännvidd som är inställd. Kan man se på displejen vilken brännvidd SB-600:an tror är inställd?

Blir avläsningen av brännvidd korrekt i EXIF-data i den färdiga bilden? Om du ställer optiken på 70 mm, står det också 70mm i EXIF-data?

Per.

Blixten stämmer vid 70 visar den 70mm
EXIF visar 70mm

När man fäller ner vidvinkel skivan på blixten visar den alltid 14mm och som sagt blir resultatet med objektivet på 17mm bättre då.

Där gick min sista idé. Hoppas du kan få hjälp av någon med bättre insikt.

Får du problemet löst utanför forumet så vore åtminstone jag intresserad av veta vad orsaken var.

Per.

Någon annan som har samma objektiv som kan säga om detta är normalt? Har ni lika mycket vinjettering eller bör man lämna in detta på reparation??

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar