Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjettering?

Produkter
(logga in för att koppla)

annae

Avslutat medlemskap
Hej!

Läste i ett av era inlägg:

"skulle undvika att använda
den på full öppning,speciellt vid 200mm då
vinjetteringen är allt för synbar."

(Detta gällde en tokinazoom.)

Nu undrar jag om någon vill förklara för mig det här med vinjettering och vad mer det är man ska titta efter då man letar objektiv.

Har för mig att det finns ngt. som kallas distorsion också, stämmer det?

/Anna

Vinjettering = mörka hörn
Distorsion = raka linjer som blir böjda

Båda brukar vara ett problem på billiga zoomar, speciellt i vidvinkelläget.

Objektivet tecknar en rund bild på filmen/bakstycket. Filmrektangeln ryms inom denna runda bild, ofta med ganska små marginaler.

Kanten på den runda bilden är oskarp vid stora bländaröppningar (tex 4) och skarpare vid små öppningar (tex 32). När bildcirkelns kant blir skarpare växen den användbara cirkeln något och när den är oskarp (stora bländaröppningar) krymper den användvara bildcirkeln något.

Så på vissa objektiv är det ganska små marginaler till bildcirkelskanten, så pass små att vi stora bländaröppningar inkräktar den oskarpa bildcirkelns kant på filmens rektangulära yta med början ute i hörnen -> vinjettering.

Sedan kan förstås filmen vinjetteras av tex motljusskydd och annat, men det är en annan historia.

Det finns småbildsobjektiv med förhållandevis stora bildcirklar där det finns gott med utrymme från filmkanterna till bildcirkelskanterna. De objektiv som kan tilltas (vridas uppåt och nedåt) och kanske svängas åt sidorna har en sådan stor användbar bildcirkel.

/Erik

Ett objektiv kan mycket väl vara skarpare vi bländare 4 än bländare 32 på grund av diffraktion; att olika våglängder av ljuset böjs av olika och skapar en oskarp bild.
De flesta objektiv är skärpast vid två stegs nedbländning men vid bländare över 8-11 så är alla objektiv i princip lika oskarpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar