silverback skrev:
Magnus G: Härliga bilder! (gillar speciellt den där Dj-killen tänder en ciggarett).... Vad skulle du säga att ditt mest använda objektiv är i dem sammanhang du visade exempel på i länken.... fotar du med Nikon? Såg i alla fall att någon av dina bilder var tagen med D100 och 17-35.
Visst är det nikon, alla de där är faktiskt tagna med en D100, de flesta med 10.5, dvs fisheye.. Men den som jag använder mest är just 12-24, skaffade mig den för att ibland inte behöva släpa på både 17-35 och fiskögat. Men så har det visat sig att jag nästan uteslutande använder just den.
För nikon har ju i princip bara två zoomar att välja mellan. 12-24 eller 17-35.... Så om jag skulle skaffa ett vidvinkligt objektiv för festsammanhang.... vad skulle du föreslå. Jag har fått uppfattningen att 17-35 är op0tiskt överlägsen 12-24. Är det värt mer än vad den extra brännvidden i 12-24an.
Jag skulle råda dig till tokinas 12-24, den känns oerhört prisvärd. Även om den är optiskt sämre än 17-35'an så har varken jag eller några kunder haft anledning till att klaga på resultatet. I många fall har den möjliggjort bilder som inte gått att få annars, därigenom gjort den absoluta kvalitén sekundär.
Men som Magnus F är inne på så beror det helt på vad bilderna ska användas till som spelar in. Om den är t.ex. svensk damtidning kan de föredra lite mer konservativa bilder. Själv gilla rjag dock att få med lite av omgivningarna som man har ökad möjlighet till med vidvinkeln, att få lite närhetskänsla samtidigt som man ser vart personen är
Åter till rekommendationen, måste du hålla dig till konservativa bilder som mer är åt porträtthållet, ta 17-35, eller kanske 17-55? Den senare ska visst vara bättre vidöppen.. Eller om du ska använda den till annat, då är 17-35 trevlig, detta då det lätt blir lite extremt med den jag föredrar på fester.
Är bilderna tagna med slow-synkade, rear-synkad blixt, eller vad det nu heter när man låter blixten slå av på första eller sista ridån. Har inte riktigt hajjat hur det fungerar.
Alla bilderna är tagna med manuella inställningar på kameran samt blixten slående i början av exponeringen, dvs ungefär motsvarande slow-sync. Men ställ exponeringen manuellt, lättare att få det som du vill då. Samt blixten på auto för enkelhetens skull.
Hoppas det jag har skrivit var tydbart nu.