Annons

Vimmelfotograf, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Tjena!

Jag ska fota på en fest nu på torsdag. Utrustningen är en Nikon D50 med kitobjektivet 18-55. Jag har ingen annan blixt förutom den befintliga.

Jag har märkt att mina bilder blir lite färglösa tack vare blixten. Någon som har lite tips om hur man kanske ska göra?

Hej Niklas! Vet inte hur du arbetar med kameran men några tips kan jag ge.
1)Se till att kväva blixten några steg tills du får en jämn och fin ansiktsexponering. Använd högdagervarningen om du har en sådan på din kamera och justera allt eftersom.
2)Du kan lägga på ett orange värmande plastfilter på blixten. Det gör att inte ansiktsfärgen blir så kall om du vill vitbalansera bort för varmt ljus i bakgrunden
3)Allmänna tips: Gå rakt fram till människor och visa din avsikt, det behövs inte sägas så mycket. Räcker ofta med :vimmelbild? eller bara visa kameran med ett litet smile som säger typ" nu kommer du inte undan"- ett lätt sätt att få folk med på noterna.
4) Ta flera exponeringar på varje person/grupp som du fotar - men lova inte för mycket. Vissa personer får du ändå inte till och måste kassera.(bilderna alltså:)
5)Fota i raw, särskilt om ljuset är svagt, då kan du öka exponeringen lite, i efterhand
6) Glöm inte att bedöma hela sökaren, det är lätt att få för röriga bilder annars, men var ändå inte för omständlig, det måste gå ganska fort.
7) Prova också med långsam synk på blixten för att få fina bakgrunder.
8) Låna en blixt om du kan, då får du finare resultat genom att studsa ljuset mot vägg eller tak
Det blev en hel del tips till slut, hoppas något av det kan vara till hjälp.
mvh Jonas

Senast ändrad:
Se till att exponera bakgrunden tillräkligt så den inte blir svart. Iso 800, slutartid 1/4 sekund och bländare 5.6 är vad jag brukar köra med inne på barer och klubbar. Blixten fryser ansikterna och det blir fina porträtt och den långa slutartiden fångar bakgrunden. Rör du lite på kameran får du dessutom en oskärpa på bakgrunden du kan variera. En rätt liten bländare är bra om man ska få med fler än två människor på bild och få acceptabel skärpa på dem.

Se om du kan få någon att ställa upp på lite testbilder så du kan se vad som fungerar för dig. Alla lokaler är lite olika.

Jag brukar oftast dra upp färgmättnaden rätt rejält i efterhand för att ge folk tillbaka lite solbränna.

Ett bra tips är också att se till att tänka på att välja bakgrund. Det är oftast inga problem att få personer att flytta sig någon meter eller två för att få med en bra bakgrund. Dansande människor är oftast bättre än en enfärgad vägg i vimmelsammanhang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar