JenniferJames
Medlem
Jag har undrat ett tag hur vimmelfotografer gör för att bilderna ska bli så "softa och släta" inte suddiga för et känns endå som de är skarpa? Nån som förstår vad jag menar och vet hur det går till?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Basisten skrev:
Jag brukar köra med blixt med slutarprioritet (TV-läget), med tider runt 1/3 s, motivet blir då skarpt men bakgrundsljus och lampor blir "utsmetat", om du förstår hur jag menar.
ewalds skrev:
På frihand?? Vad använder du för kamera/glugg, då?? Nu behagar du väl skämta, hoppas jag??
//Micke
Basisten skrev:
Varför skulle jag skämta? Blixten fryser objektet, långa slutartiden gör att bakgrundsljuset blir utsmetat (hittar inget bättre ord).
Funkar bra att köra på 1'a ridån också
markusd skrev:
Det finns ingen anledning att köra på andra ridån, då brukar personerna redan vara borta för de tror att förblixten är den som tar bilden. Det tekniska resultatet blir lika också.
Kör helmanuellt på kameran. Rätt hög ISO (runt 500), en halv sekund slutartid och sen en bländare på 11. Underexponera blixten något steg. Svårt att misslyckas med resultatet då. Visar ett exempel.
Mvh Markus
karmakid skrev:
Varför så hög bländare? Det finns nackdelar med hög bländare men jag ser inga direkt fördelar.
kräver mer batterie starkare blixt, riskerar att missa bakgrundsljus.
js1 skrev:
Fördelen är väl att skärpedjupet ökar vilket gör det något säkrare att inte missa skärpam i stimmet och stöket. Festfolk står väl knappast still nån längre stund och svajar säkert fram och tillbaks??
HåGe skrev:
Hög bländare ...
Använd inte begreppet hög bländare. Man ser det ofta nu förtiden men det blir lätt förvirrande. Man vet inte om det är frågan om en stor bländaröppning eller ett högt bländartal (siffervärde).
Sedan gammalt talar man om en stor eller liten bländare, och menar då själva bländaröppningen. Däremot har en stor bländaröppning ett lågt siffervärde (f/1.8) medan en liten bländare har ett högt värde (f/22).