Annons

Vimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Elin Flodin

Ny medlem
Jag har precis börjat fota vimmel och skulle behöva tips från er som är haj på det här. Mina bilder blir rätt bra men vill att dom ska vara grymma så ni som vet hur man lyckas med det, vad ska jag tänka på?

Jag vill få bakgrunden ljusare, färgerna klarare och få till en bra skärpa.

Dessutom tycker jag att personerna jag fotar kan bli lite rödflammiga ibland. Vill att dom ska få en fin hudton och att dom sticket ut mer från bakgrunden samtidigt som bakgrunden är ljus och klar.

I dagsläget har jag kört iso 1600, f 3,5, slutartid på 1/13 s

Kör canon 5D, blixt 580 ex, objektiv canon 24-70 3,8

Hej!

Jag har fotograferat vimmel under ett år, och mitt bästa tips är, fota mycket! I början fotade jag runt 3-600 bilder kväll, 30-80 bilder kommer upp på nattklubbens facebook. Nu ligger det dock runt 200 bilder per kväll. Jag gör såhär.

40D+18-55/3,5-5,6 IS
Samyang 8/3,5 fisheye (galna färgglada översiktbilder dansgolvet)

mellan 1 sek - 1/5 sek slutartid. f/5,6. ISO 100-200
Blixten studsas i taket (3m höjd kanske). strax över halv kraft, 430EX II
Fotar i RAW. Bilderna hittar du på facebook

Jag försöker få så lite "färg" på personerna som möjligt, här på första bilden blev det lite så men det får man leva med, bilderna blir bättre ju längre kvällen går och det märker man nog på bilderna också, det tar alltid lite tid att hitta de rätta inställningarna.

MVH
André

Ett tips som jag har funnit mycket användbart är att ställa blixten att slå på 2:a ridån, med lite längre slutartider, då får du motiven skarpa och bakgrunden fylls utav befintligt ljus.

Att slå den på andra ridån kan säkert vara bra, men det är inget jag märker någon skillnad på. Jag kör med runt en halv sekund när jag fotar, motiven blir skarpa och bakgrunden fylls av befintligt ljus. Det kan dock vara till en nackdel om man kör extra långa slutartider då han/hon går iväg när du tryckt av, om jag inte minns fel släpper blixten av en förblixt om man kör med andra ridån vilket lurar "motivet" att du tar bilden fast den egentligen tas om en halv sekund.

Tack för svaret!

Jag har testat med lång slutartid, ca en halv sekund, men personerna blir suddiga och inte skarpa.. Förstår inte varför för jag har sett många bilder med skarpa och tydliga personer samtidigt som bakgrunden är suddig och utsmetad. Blixten borde ju frysa..

Ett tips som jag har funnit mycket användbart är att ställa blixten att slå på 2:a ridån, med lite längre slutartider, då får du motiven skarpa och bakgrunden fylls utav befintligt ljus.

Väcker liv i gammal tråd. Har skrivit en liten berättelse om att fota vimmel. Från kamerans inställningar till leverans av bilder och vad man bör tänka på däremellan inklusive hur man fotograferar de smått hemliga blondinerna och tar reda på deras namn.

Gå gärna in och läs samt kommentera!

http://www.alexpersson.se/blogg/?p=1809

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar