Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmel/inställningar/tider?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joel Höglund skrev:
Jag tror du läste mitt inlägg fel. Jag har inte hackat på dig alls. Jag reagerade på det du skrev om att du brukar använda andra ridån men inte visste vad det skulle innebära i dessa sammanhang. Jag tolkade det felaktigt som att du inte fotograferade så mycket vimmel efter den meningen.

ber om ursäkt för mitt ordval, allt blev nog lite övertolkat.

Joel Höglund skrev:
Härligt Jesper! Fler vimmlare på FS =)

Det tog åtskilliga tusen bilder innan jag kunde förlita mig på att köra helt manuellt. Övning ger verkligen färdighet.

Jo, jag använder en omni-bounce på blixten och riktad rakt fram. Alltså 90 grader. Jag föröker att på bästa möjliga sätt få blixtljuset att smälta in i miljöljuset. Det är just denna möjligheten som jag ser som främsta styrkan med en systemkamera jämfört med kompaktkamera.

Varför en omni-bounce? Världens mest överskattade mjölkfärgade plastbit ;)

Walle skrev:
Varför en omni-bounce? Världens mest överskattade mjölkfärgade plastbit ;)

har du ngngång testat utan förstår du skillnaden.
Oerhört mkt mer lättarbetad än att bounce'a i tak o dyl. Ger det hela att trevligare arbetsflöde.

Vimmelfotofrafering har blivit stort på senare år och är ett ganska intressant fenomen.

Ni som har lite erfarenhet av detta, vad använder ni för objektiv och varför? Vi konsertfotografering så blir man väldigt handikappad utan ett ljusstarkt objektiv men vid vimmelfotografering har man blixten till hjälp.

vackraord skrev:
Vimmelfotofrafering har blivit stort på senare år och är ett ganska intressant fenomen.

Ni som har lite erfarenhet av detta, vad använder ni för objektiv och varför?

Precis som du säger är man inte i behov av ngn ljusstark glugg. Jag kör med min 18-70 kitglugg, men hade nog kunnat köra med i stort sett vilken normalzoom som helst...
Jag plåtar vimmel för ett par ställen, och faktum är att största storleken bilderna laddas upp i är 1024 px i bredd, vilket inte kräver mkt av optiken...
//G

Vimmel...

Hej.
har tankarna på o testa på o va vimmelfotograf men har aldrig jobbat med o ta bilder. Just köpt mig en kamera, eos400. är en extern blixt ett måste lr funkar de med den interna blixten? Och vad kan man ta per kväll/ställe?

Mvh Gunnar

Intern blixt ger inte lika mkt till bilden... blir plattare.. svårt o förklara, men du kommer inte ångra dig om du köper en extern...

jag tar 400+moms per kväll, och +200 per ställe om jag plåtar på mer än ett... lägg dig inte under det iaf.

..

hmm ok, men jag kan köra med den vanliga om jag vill, tänkte så man inte tar på sig ett jobb och sedan inte kan få fram några hyfsade bilder, så man kan testa o se om det är något som man kanske vill forts med. Men priset, du är juh kanske en erfaren vimmel fotograf, o jag inte.. men ska ge de prisförslaget då.

Tackar för ditt svar=)

Re: ..

dayu skrev:
hmm ok, men jag kan köra med den vanliga om jag vill, tänkte så man inte tar på sig ett jobb och sedan inte kan få fram några hyfsade bilder, så man kan testa o se om det är något som man kanske vill forts med. Men priset, du är juh kanske en erfaren vimmel fotograf, o jag inte.. men ska ge de prisförslaget då.

Tackar för ditt svar=)

Kör INTE utan extern blixt. Testa isf först.

nicrosoft skrev:
Hoppas att en kväll är kortare än en timme ;)

Ungefär, men det är ett skitjobb, men törsten efter det är så stort och det är ett bra sätt att komma ur garderoben... ngnstans måste man börja.

o Gunnar, gå inte o säg att du är nybörjare, försök bara ge dem relevant fakta...

Jag håller med. Säg inte till dem att du är nybörjare. Min uppdragsgivare bad mig strunta i att fotografera i Rawformat. Inga problem, sade jag.
Vad jag inte sade var att jag ägde en S3 IS som inte har den funktionen alls :D
Det viktigaste är ljuset. Skaffa en billig extern blixt.

http://stilbild.nu/index-filer/thetivoli.htm

De är tagna med den och en begagnad blixt för 50 kr.

Jag förstår inte riktigt hur ni kan få så gott resultat med så långa slutartider. Grundregeln är väl trots allt slutartid = 1 / brännvid. Eller har jag fått det hela om bakfoten?

1/6s skulle innebära 4mm på en kamera med småformatsensor, ala 400d etc.

Upplys mig gärna

Daaaaaniel skrev:
Jag förstår inte riktigt hur ni kan få så gott resultat med så långa slutartider. Grundregeln är väl trots allt slutartid = 1 / brännvid. Eller har jag fått det hela om bakfoten?

1/6s skulle innebära 4mm på en kamera med småformatsensor, ala 400d etc.

Upplys mig gärna

Ja, om det är ljust ute. Men det är så pass mörkt på nattklubbarna att 90% av ljus som fastnar på sensorn är från blixten, vars brinntid är så pass liten att du inte behöver oroa dig över skak-oskärpa.
Anledningen till de långa slutartiderna är att de direkta ljuskällorna kan ge mysiga effekter

Tog dessa i onsdags... titta gärna o tänk på hur ljuset 'rör sig', pga de långa slutarna.

http://www.meranoje.se/vimmelbilder/bilder/vimmelbilder_stoltz_070328/

Så de direkta ljusen rör sig, men personerna synsknappt pga att det är så pass mörkt, förutom när blixten drar på, och då fastnar de ändå skarpa?

Förstått allt rätt då?

Köpte IGÅR ett tokina 12-24/4. Lär fungera perfekt på fester och dyl. Därför va det extra trevligt att hitta denna tråd med tips om inställningar etc =)

Dock saknas ännnu en blixt, men de ska vi försöka ordna inom kort.

Daaaaaniel skrev:
Så de direkta ljusen rör sig, men personerna synsknappt pga att det är så pass mörkt, förutom när blixten drar på, och då fastnar de ändå skarpa?

Förstått allt rätt då?

Ja.

Är lite sugen på en sån glugg... skicka gärna ngn länk eller nåt när du fått upp lite vimmel av den!
Om du kommer ihåg...

Vet på en gång att jag ännu inte sätt något vimmelmed det objektivet. Iaf inte där det framgått att det var just den.

Sjukt nöjd med den hur som hellst. Rekommenderar starkt. Kanske hade varit häftigare med 10mm, men överlever nog utan det. Hade i så fall blivit canons 10-22 men den är för dyr, eller sigmans 10-20, men den hade 20 som längst. Uppskattar att ha upp till 24.

sant.
är dock ganska säker att en normalzoom passar bättre för vimmel, men hade gärna sett lite annat... Inte alltid man vill trycka upp kameran i nyllet på festande människor, men bilderna som blir av det gillar jag

har i stort sett samma brännviddsförlängning på min D80, och jag har nog bara behövt mindre än mina 18 (motsv. 27) ett fåtal tillfällen, medan jag behövt mer än 24 (motsv 36) fler ggr...
men behöver o behöver, bara o zooma med benen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar