Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmel/inställningar/tider?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tokinan har ju dock en förmåga att täääänja ut allting, vilket gör att folk kan se litet skumma ut. I synnerhet om bilderna är tagna på nära håll och max vidvinkel.

17-35 2,8 funkar rätt bra annars.

Förvisso, kan i många fall dock se rätt coolt ut. Å andra sidan går det problemet lätt att undvika genom att placera folk centrerat i bilden. Vet inte vad för ställen ni har varit och fotat på. Min erfarenhet är att det ofta kan bli väldigt trångt, och då är vidvinkel ovärdrligt.

ett ställe erbjuder 350 kr per nattklubb och tillfälle, o ett annat 150 kr per ställe. på tanke på att jag inte har gjorde detta för o inte har all den extra utrustningen så kanske de bara är o slå till?? köpte min kamera i fredags o de som jag har som utrustning är de som följde med, eos400, 18-55mm.

dayu skrev:
ett ställe erbjuder 350 kr per nattklubb och tillfälle, o ett annat 150 kr per ställe. på tanke på att jag inte har gjorde detta för o inte har all den extra utrustningen så kanske de bara är o slå till?? köpte min kamera i fredags o de som jag har som utrustning är de som följde med, eos400, 18-55mm.

allt är upp till dig, men ta verkligen reda på HUR de betalar. Förväntar de sig av dig att du har f-skattesedel så är det ännu en sak du måste skaffa, o det tar ca 1 månad.

Detta med vimmel verkar vara på fram march. Jag fotar vimmel för nattstad.se och några andra kunder och får mellan 400kr till 800kr + moms för en kväll.

På ett av ställena har dom laser, den är riktigt kul att leka med. Här kommer en bild som jag är rätt nöjd med. Tyvärr kan jag inte hitta origenal bilden, tror den försvann när min dator dog nyligen. Så jag vet inte vad jag körde för inställningar. Ansåg väl inte att vimmel va så viktigt att spara på ;)

Bilagor

• nattstad.jpg
    nattstad.jpg
    56 KB · Visningar: 493
Fotar en del vimmel jag med, och brukar köra med följande inställningar och utrustning:

Kamerahus: EOS 10D med BG-ED3 (kameran slukar batterier)
Objektiv: Tamron 17-50/2.8
Blixt: Canon 580EX

Läge: M
ISO: 400 till 800 (beroende på situation)
Slutartid: 1/10 till 1 sekund (beroende på situation)
Bländare: f/3.5 (men höjer något/några steg vid större grupper för att göra alla lika skarpa)
Bildstorlek: Medium & finest (finns ingen anledning att ta vanliga vimmelbilder i large eller RAW menar jag)

ISO: 400
Tid: 1/4 s
Bländare: f/4.5

Bilagor

• 01_festen_se_070601.jpg
    01_festen_se_070601.jpg
    73.3 KB · Visningar: 348
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar