** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vimmel bilder på nattklubb.

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
vimmel foto

Nu behöver jag tips av er vimmel fotografer.

Har testat följande metoder i hemmet på min kära make som offer. Han är för tillfället halvt blind p.g.a. all blixt ;-)
Har haft det helt nedsläckt och endast haft tv'n på för att få någon ljuskälla.
På kameran har jag haft mitt 24m f2,8 objektiv på.

alt 1.
ISO 800
Bländare 4
1/8 - 1/15 sekund
Blixt på automatik
Vitbalans på läge "blixt"

alt 2.
ISO 200
Bländare 2,8
1/8 - 1/13 sekund
Blixt på 1/4 styrka

alt 3.
ISO 200
Bländare 2,8
1/4 - 1/8 sekund
Blixten på 2 ridå

alt 4.
ISO 640 eller 800
Bländare 3,5
1/5 sekund
Blixt på automatik

alt 5.
ISO 800
Bländare 5
1/2,8 sekund
Blixt på automatik

Problem!
Inte en enda bild blir skarp om jag använder lägre bländartal än ca f5, skarpast blir det runt f8-11
Tiden hade jag runt 1/10
Avståndet var ca 1/2-1 meter

Varför, någon som vet? Ovanskrivna inställningar är tips jag fått från andra fotografer.
Arrrhhhh, varför funkar det inte för mig?

grymt, men vet du vad jag kan gjort för fel? Får inte en enda bild skarp med bländare under 5 inställt.

Nu är jag inte någon expert men med dom slutartiderna lär det du fotar inte röra sig det minsta lilla under en hel sekund.

Folk på krogen står inte still

Satsa på 1/20 kanske upp till 1/60

Anledningen till långa slutartid är för att få med så mkt av nattklubbs ljuset och inte att blixtljuset ska vara så ledande i bilden.

Det handlar ju om att andra fotografer kan ta bilder med dessa tider, men inte jag? Undra om det är fel på objektivet...

Kör då med större bländare så får du in mer ljus och kan korta tiden. Visserligen på bekostnad av skärpedjupet men det kan ju vara värt att offra.

Har du inte en bild att visa? Det är ju även frågan om det är motivet som rör sig eller du som rör kameran så det blir oskarpt.

Knepet är att sätta blixten på andra ridån.

Då kommer du att få in snyggt bakgrundsljus från belyningen på krogen och samtidigt får du en blixt som fryser rörelserna och därmed ger skärpa.

En annan sak jag såg nu är att den externa blixten inte får in rätt mm på blixten. Dvs det står 14mm på blixten fast det är ett 24mm objektiv... why?

Stoffe69 skrev:
Knepet är att sätta blixten på andra ridån.

Då kommer du att få in snyggt bakgrundsljus från belyningen på krogen och samtidigt får du en blixt som fryser rörelserna och därmed ger skärpa.

Helt fel. Synkronisering på första- respektive andra ridån påverkar inte hur mycket omgivningsljus som kommer med. Enda skillnaden är när blixten avfyras. Ska man t.ex. plåta en bil i rörelse så är synk på andra ridån att föredra, annars det se ut som att bilen backar i bilen. För nattklubbsfoto är synk på första ridån att föredra, annars är det väldigt svårt att veta vart det man fotar kommer befinna sig när blixten avfyras, som man kör med lite längre tider.

Det verkar ev vara något fel på objektivet, la fokus precis ovanför motivet och vips så blev modellen skarp.... skumt

Walle skrev:
Helt fel. Synkronisering på första- respektive andra ridån påverkar inte hur mycket omgivningsljus som kommer med. Enda skillnaden är när blixten avfyras. Ska man t.ex. plåta en bil i rörelse så är synk på andra ridån att föredra, annars det se ut som att bilen backar i bilen. För nattklubbsfoto är synk på första ridån att föredra, annars är det väldigt svårt att veta vart det man fotar kommer befinna sig när blixten avfyras, som man kör med lite längre tider.

Synk på andra nivån påverkar inte ljuset , vilket jag inte heller sagt. Däremot är det enda sättet att få "stämningsljus" i kombination med skarp förgrund. Det är också det absolut vanligaste sättet att ta mingelbilder på.

Nä, tiderna är det nog inget fel på. Kan du inte fota en linjal och se om det är fokuseringen som strular?

Här är förresten en bild som är tagen på en halv sekund.

Bilagor

• 060722_tradgarn_298.jpg
    060722_tradgarn_298.jpg
    10.6 KB · Visningar: 4,502
Det finns säkert någon som kan det här mycket bättre än jag men det låter ju lite som om skärpan inte hamnar där den ser ut att hamna när du fokuserar, inte sant? Man kan ju kolla det genom att fota med kort skärpedjup längs en linjal. Om 7:an är i fokus när du trycker av men ligger på 5:an när du tittar på bilden är det nog fel på objektivet.

Prova också att fokusera manuellt. En del objektiv klarar inte av af när det blir lite mörkare. Mitt 50/1,4 funkar t.ex. uselt i dålig ljus medan 16-35:an är klockren varje gång. Det luriga är att 50:an beter sig som om den ställde in fokus men det gör den alltså inte.

Stoffe69 skrev:
Synk på andra nivån påverkar inte ljuset , vilket jag inte heller sagt. Däremot är det enda sättet att få "stämningsljus" i kombination med skarp förgrund.

Vad blir skillnaden i "stämningsljus" om man synkar på första eller andra ridån? Ingen, du får lika mycket blixtljus vs bakgrundsljus i båda fallen. Tvärtom så borde det vara lättare att få personen där man vill när man synkar på första ridån.

Eyyy killar, jag vet hur det här med blixten fungerar osv. Det är inte det jag frågar om, håll er till ämnet tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar