Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Villken inställning använder ni?
- Trådstartare Radeeon
- Start datum
MattiasL
Aktiv medlem
Egentligen kan jag inte svara på frågan om programmet är bra.
Men varför krångla till det? Två reglage: bländare och tid. Testa olika kombinationer så mycket du kan, kanske i något av halvautolägena eller helmanuellt, så hittar du snart något. Viktigast för karaktären är ofta bländarinställningen.
Personligen använder jag tidsautomatik om det ska gå fort och ljuset växlar, eller manuellt läge (hellre), vid porträttfoto.
Men varför krångla till det? Två reglage: bländare och tid. Testa olika kombinationer så mycket du kan, kanske i något av halvautolägena eller helmanuellt, så hittar du snart något. Viktigast för karaktären är ofta bländarinställningen.
Personligen använder jag tidsautomatik om det ska gå fort och ljuset växlar, eller manuellt läge (hellre), vid porträttfoto.
RolandM
Aktiv medlem
Radeeon skrev:
Hej håller på att testa mig fram lite på modellfoton och undrar bara lite var jag ska börja med för inställningar. Funkar det färdiginställda programet bra på kameran för det. Jag har en canon 400d?
Utomhus.
Skärpedjupet är det som avgör grundinställningen i kombination med vald brännvidd. Ljuset brukar jag mäta upp med hjälp av handflatan, d v s jag riktar min kamera mot min handflata som är placerad intill modellen och mäter av det reflekterade ljuset och ställer in slutartiden så att den visar +1 ett på skalan i kamerans sökare (första stora strecket efter mittpunkten). Kameran är inställd på M. Sedan fotar jag. Alla bilder får samma exponering oavsett hur jag riktar kameran så gör inte kameran egna bedömningar.
I studio:
Kortaste slutartid med synkroniserring för blixten, vanligtvis runt 1/200 s. Ställer sedan in önskad bländare och sedan blixtsyrka. Tar provbilder mot handflatan för att se att den ligger något till höger om mitten i histogrammet. Kameran inställd på M.
DocuWild
Avslutat medlemskap
Re: Re: Villken inställning använder ni?
Djeklar Roland =) Du måste vara vig med långa armar
Han har en bra poäng dock. Kameran kan ypperligt användas som en liten "spotmeter" för att få rätt tid & bländare. sen är det bara att fokusera och trycka av.
Mycket trevligt sätt att fota för övrigt och nått jag gjorde aldeles för lite innan jag skulle lära en polare att fotografera.
Back to oldschool
RolandM skrev:
Ljuset brukar jag mäta upp med hjälp av handflatan, d v s jag riktar min kamera mot min handflata som är placerad intill modellen och mäter av det reflekterade ljuset
Djeklar Roland =) Du måste vara vig med långa armar
Han har en bra poäng dock. Kameran kan ypperligt användas som en liten "spotmeter" för att få rätt tid & bländare. sen är det bara att fokusera och trycka av.
Mycket trevligt sätt att fota för övrigt och nått jag gjorde aldeles för lite innan jag skulle lära en polare att fotografera.
Back to oldschool