Annons

Villken inställning använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Hej håller på att testa mig fram lite på modellfoton och undrar bara lite var jag ska börja med för inställningar. Funkar det färdiginställda programet bra på kameran för det. Jag har en canon 400d?
 
Egentligen kan jag inte svara på frågan om programmet är bra.

Men varför krångla till det? Två reglage: bländare och tid. Testa olika kombinationer så mycket du kan, kanske i något av halvautolägena eller helmanuellt, så hittar du snart något. Viktigast för karaktären är ofta bländarinställningen.

Personligen använder jag tidsautomatik om det ska gå fort och ljuset växlar, eller manuellt läge (hellre), vid porträttfoto.
 
Japp, enda inställningarna du behöver göra i manuelt är ISO'n på 100, slutaren på 1/60 och sen varigerar bländare/blixtstyrka efter avstånd till modellen.

/ Erik
 
Modellfoto?

Flera stora bra blixtar i studio, manuella inställningar av blixt och kamera. Inte så svårt som det låter.

Annars är tidsautomatik ett bra läge där du väljer den bländare som passar för det du vill göra så sköter kameran resten.
 
Och kör du med studioblixtar så tid på 1/200-1/180 beroende på vad sync-tiden är på din kamera och använd bländaren samt blixtstyrkan till att reglera hur mycket ljus som kommer in.

Dvs. Manuellt läge, ingen automatik alls för studioblixtar.
 
Radeeon skrev:
Hej håller på att testa mig fram lite på modellfoton och undrar bara lite var jag ska börja med för inställningar. Funkar det färdiginställda programet bra på kameran för det. Jag har en canon 400d?


Utomhus.
Skärpedjupet är det som avgör grundinställningen i kombination med vald brännvidd. Ljuset brukar jag mäta upp med hjälp av handflatan, d v s jag riktar min kamera mot min handflata som är placerad intill modellen och mäter av det reflekterade ljuset och ställer in slutartiden så att den visar +1 ett på skalan i kamerans sökare (första stora strecket efter mittpunkten). Kameran är inställd på M. Sedan fotar jag. Alla bilder får samma exponering oavsett hur jag riktar kameran så gör inte kameran egna bedömningar.

I studio:
Kortaste slutartid med synkroniserring för blixten, vanligtvis runt 1/200 s. Ställer sedan in önskad bländare och sedan blixtsyrka. Tar provbilder mot handflatan för att se att den ligger något till höger om mitten i histogrammet. Kameran inställd på M.
 
Re: Re: Villken inställning använder ni?

RolandM skrev:
Ljuset brukar jag mäta upp med hjälp av handflatan, d v s jag riktar min kamera mot min handflata som är placerad intill modellen och mäter av det reflekterade ljuset

Djeklar Roland =) Du måste vara vig med långa armar :)

Han har en bra poäng dock. Kameran kan ypperligt användas som en liten "spotmeter" för att få rätt tid & bländare. sen är det bara att fokusera och trycka av.

Mycket trevligt sätt att fota för övrigt och nått jag gjorde aldeles för lite innan jag skulle lära en polare att fotografera.

Back to oldschool :)
 
Inomhus spelar inte slutartiden så stor roll för bildens exponering utan den har du står fast och sen varigerar bländaren(eller styrkan på blixtarna) !

/ Erik
 
oj tack för alla svar ska testa i morgon och se hur det funkar. Har vait på semester så det har inte hunnit bli något modellfotande i helgen. Brukar ni använda er av reflektorskärm för att lätta upp skuggor eller hur gör ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.